04
07 2023
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
04.07.2023, godz. 15:20
Spółka CPK zaprezentowała tzw. Master Plan dla lotniska w Baranowie. Dokument zawiera szczegółowe wytyczne dla projektantów i wykonawców; określa kierunki rozwoju lotniska w przyszłości i traktuje o planach zintegrowania węzłów lotniczego drogowego i kolejowego.
Spółka CPK opublikowała Master Plan po zatwierdzeniu w czerwcu tzw. planu generalnego, który jest jego ważną częścią. Ma bowiem pozwolić na uzyskanie zgód administracyjnych na realizację założeń samego Master Planu.
W dokumencie przedstawiono wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego: od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty, szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska, etapowania budowy, strefy operacyjnej, terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, Airport City, strefy cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastruktury wojskowej i general aviation.
Jak podało CPK, tylko jedno z 15 publicznych lotnisk w Polsce – Katowice Airport – publikuje aktualny plan generalny w internecie.
– Ten dokument to podsumowanie wielomiesięcznych prac nad długoterminową koncepcją rozwoju lotniska i multimodalnego węzła CPK. W Master Planie znalazły się również m.in. warianty realizacji i kolejne etapy rozbudowy. Zamierzamy zapewnić pasażerom komfort podróżowania, łącząc w jednym miejscu różne środki transportu. Kluczowym elementem projektowanej infrastruktury będzie pierwsza stacja kolejowa tak bardzo zintegrowana z portem lotniczym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
W dokumencie uwzględniono etapy rozwoju lotniska, którego otwarcie planuje się w 2028 roku. Fazy rozwoju dokument przewiduje do 2060 roku. –W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 – 50 proc. – podaje spółka CPK.
Według Master Planu będzie można rozbudować terminal, płyty postojowe dla samolotów i resztę infrastruktury. Będą dwie równoległe drogi startowe o długości 3800 metrów każda, oddzielone będą przestrzenią ok. 2,5 metrów, na której znajdą się urządzenia do obsługi lotniska, a także terminal pasażerski, węzeł komunikacyjny obejmujący dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. W planie uwzględniono także trzecią drogę startową, która może być potrzebna później.
Po północnej stronie terminala zaplanowano dworzec kolejowy z sześcioma peronami podziemnymi, który obsłuży połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Powstać mają Koleje Dużych Prędkości, które wraz z modernizacją bieżącej infrastruktury kolejowej, powinny skrócić czas dojazdu między lotniskiem a największymi miastami do dwóch i pół godziny.
Prognozy zawarte w Master Planie przewidują, że docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.
Jeśli chodzi o układ drogowy analizowane jest połączenie z rozbudowaną w tym celu autostradą A2 krajową "50" oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej.
Link do streszczenia Master Planu tutaj.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.