25
10 2022
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
25.10.2022, godz. 12:13
Zmiany w przepisach ruchu drogowego, które weszły w życie we wrześniu wprowadziły szereg nowych pojęć, które nastręczają użytkownikom pewnych problemów ze zrozumieniem niuansów. Komenda Stołeczna Policji przygotowała jednak coś na kształt poradnika mającego pomóc w zrozumieniu tych zmian. Prześledźmy je.
Pierwsze rozróżnienie dotyczy podziału drogi dla pieszych na trzy części, którymi są:
chodnik przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch;
– pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
– pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).
Dotychczasowy chodnik staje się drogą dla pieszych, ale dla użytkowników tak naprawdę nic się nie zmienia. Obowiązujące wcześniej przepisy Prawa o ruchu drogowym używały zamiennie pojęć „chodnik” i „droga dla pieszych”, przy czym np. dopuszczały zatrzymanie lub postój pojazdu tylko na chodniku – mówią policjanci z KSP. Teraz takiego rozróżnienia nie ma.
Na drodze dla pieszych kierowcy mogą parkować lub zatrzymać się na chwilę kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t pod warunkiem że na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postój, szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych, a pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
Użytkownicy hulajnóg mogą korzystać z całej szerokości drogi dla pieszych, w tym chodnika, natomiast rowerzyści mogą jej używac o ile nie ma drogi dla cyklistów, zaś droga dla pieszych wynosi co najmniej dwa metry.
Od 21 września 2022 r. przechodzenie przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na tzw. przejściu sugerowanym. Przejściem sugerowanym jest nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.