06
07 2023
Dominik Pietraszek Grodzisk News
06.07.2023, godz. 18:21
Wiadomo już jak będzie wyglądał terminal pasażerski lotniska oraz stacja kolejowa w Baranowie. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała projekt koncepcyjny.
Spółka CPK przyjęła koncepcję przygotowaną przez konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, co oznacza, że będzie można przystąpić do etapu przygotowywania projektu budowlanego. – W ubiegłym roku, w Święto Niepodległości, rozpoczęliśmy projektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK. Od tego czasu pracowaliśmy intensywnie w zespole 250 projektantów i ekspertów, przygotowując koncepcję architektoniczną. Od dzisiaj już wiemy, jak będzie wyglądał terminal, czyli serce CPK i lotnicza brama na świat, a dla przylatujących pierwsze doświadczenie związane z naszym krajem. Pokazujemy też pierwszą stację kolejową tak blisko zintegrowaną z portem lotniczym – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Jak zapowiada spółka, centralnym punktem węzła przesiadkowego łączącego przestrzeń dla podróżnych z lotniska, dworca kolejowego i autobusowego będzie atrium w kształcie diamentu, które będzie dostępne dla wszystkich, nie tylko podróżnych. Może być także miejscem do spędzenia wolnego czasu dla pracowników oraz gości Airport City czyli części handlowej, hotelowej i biurowej znajdującej się wokół CPK.
Terminal pasażerski lotniska ma mieć powierzchnię około 400 tys. mkw. i ma być zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd. Wszystkie strefy terminala mają być wyposażone w ruchome chodniki co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższyć standard.
Ponadto oprócz standardowych punktów odprawy terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.
Dworzec kolejowy natomiast ma skupiać linie kolejowe z głównych miast Polski. Znajdzie się w nim sześć podziemnych peronów (12 torów). Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.
– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – mówi Grant Brooker z Foster + Partners.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r.
ZOBACZ TEŻ
Pewnie lotniska zadnego nie będzie, bedzie miasteczko, mieszkaniówki j a k w Parzniewie pod Pruszkowem i w polu stacje zrobią. Juz raz byl budowany park rozrywki pod grodziskiem.
Baranów
07-07-2023 22:17
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.