reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

17

03 2020

Ponad 30 tysięcy wniosków w konsultacjach ws. CPK. Trwa analiza


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

Ponad 30 tysięcy wniosków w konsultacjach ws. CPK. Trwa analiza - Grodzisk News


Około 33 tys. wniosków od mieszkańców wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny drogą elektroniczną w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument wskazał wstępnie korytarze dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu, których budowa jest związana z CPK.


Konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK (SSL) trwały od 10 lutego do 10 marca. Wnioski od mieszkańców docierały do spółki różnymi kanałami: przez stronę konsultacje.cpk.pl, mailowo, za pośrednictwem Biura Pełnomocnika ds. CPK oraz w formie papierowej ? dostarczane tradycyjną pocztą lub składane bezpośrednio w siedzibie CPK. Wniosków elektronicznych jest ok. 33 tys. Wnioski papierowe wciąż jeszcze napływają do spółki, ponieważ w ich przypadku liczy się data nadania. ? Bardzo dziękuję wszystkim, którzy poświęcili swój czas i wzięli udział w konsultacjach CPK ? mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. ? Ogłosiliśmy je po to, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców, wysłuchać ich opinii, a docelowo dostosować planowane inwestycje do ich potrzeb. W przyszłości będziemy kontynuowali dialog z mieszkańcami w ramach kolejnych etapów konsultacji i procedur inwestycyjnych ? dodaje. Głównym celem SSL było wyznaczenie korytarzy inwestycji kolejowych i drogowych ? o szerokości kilku kilometrów ? które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Wewnątrz korytarzy planiści CPK zaproponowali po kilka wariantów przebiegu nowych szlaków transportowych. Na razie mają one charakter orientacyjny i nie są wiążące. ? Zainteresowanie dokumentem było duże, co jest związane ze skalą planowanych inwestycji. Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km drogowych tras szybkiego ruch ? podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK. ? Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie ? wyjaśnia. Wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, m.in. Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku. Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów, np. poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane (pola, lasy, łąki) lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych. W części wniosków pojawiły się też postulaty jeszcze lepszej niż planowana obsługi niektórych miast ? poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi CPK. Takie uwagi spółka otrzymała np. z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic. Część uwag odnosiła się także do korytarzy i wariantów planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Zostaną one przez CPK przekazane do analizy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z którą spółka CPK zawarła 11 marca br. porozumienie o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie inwestycji drogowych związanych z CPK. W tej chwili spółka CPK analizuje uwagi zebrane w konsultacjach SSL. Zostaną one podsumowane w raporcie, którego publikacja spodziewana jest do końca czerwca br. Ostateczny termin będzie zależał od liczby i złożoności uwag przekazywanych w wersji papierowej (większość z nich wpłynęła w ostatnich dniach konsultacji, a te wysłane pocztą spływają nadal). W ciągu najbliższych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji: sukcesywnie organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów. ? Nasze plany zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych linii, a także wykonanie oceny oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi. Celem spółki będzie też przedstawienie bardziej szczegółowych rozwiązań technicznych, np. przejścia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach ? zapowiada Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej. Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Np. podróż pociągiem z Warszawy do Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi ? niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. Każdy z 12 planowanych ciągów, z których 10 podstawowych tzw. szprych, łączy poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka CPK, a za modernizację ? PKP Polskie Linie Kolejowe.





💬︎   dodaj komentarz

Projekt Strategiczne Studium Lokalizacyjne nie nadaje się w ogóle do konsultacji.
Mapy dla osób nieposiadających wykształcenia informatycznego są trudno dostępne a ich czytelność jest bliska zero.

Stanowisko i protest ws. CPK, korytarzy kolejowych oraz drogowych
W związku z tym, że został nakreślony Strategiczne Studium Lokalizacyjne inwestycji drogowych oraz kolei dużych prędkości i wyznaczeniu korytarzy kolejowych i drogowych. ? W chwili obecnej dokument ten jest na etapie tzw. konsultacji społecznych. Chciałbym podkreślić, że na żadnym etapie jego powstawania nie mieliśmy żadnej wiedzy o jego opracowywaniu. Na żadnym z etapów nie byliśmy też proszeni o włączenie się do prac lub o wyrażenie opinii w jakiejkolwiek kwestii, która wiązałaby się z przebiegiem projektowanych linii przez teren naszych gmin
Po zapoznaniu się z dokumentem możemy stwierdzić jednoznacznie, że proponowany przebieg tych korytarzy kolejowych wiąże się z szeregiem bardzo negatywnych następstw dla mieszkańców naszych Gmin.
Gminy nasze leżą już w planowanej rezerwacji terenów pod CPK gdzie również wyrażaliśmy i wyrażamy negatywne skutki dla środowiska i mieszkańców gdzie w taki sam sposób są prowadzone tzw. konsultacje społeczne, a w zasadzie monolog jednej strony, jako inwestora. Ta sytuacja jest dodatkowym elementem psucia stosunków między stroną społeczną a stroną rządową. Spodziewamy się kolejnych turbulencji na terenie naszych gmin ja się ukarze siatka dróg, która zostanie nałożona na te dwie inwestycje.
Przygotowanie projektowania tak poważnych inwestycji pokazuje rażące braki i nieprzygotowanie strony inwestora do rzeczowej konsultacji ze stroną społeczną. Dokumentacja prawna pod te inwestycje takie jak Specustawa o CPK, specustawa o liniach kolejowych, specustawa drogowa, na podstawie faktów i doświadczeń pokazuje jak obywatele są traktowani i pozbawiani swoich nieruchomości z rażącym naruszaniem niezbywalnych praw nabytych.
Dlatego uznajemy
Działanie takie jest nie zgodne i sprzeczne z Konstytucją oraz podstawowymi zasadami współżycia społecznego oraz obowiązującymi w Unii Europejskiej konwencjami takimi jak:
1. Konwencja z Aarhus (Konwencja o Dostępie do Informacji, Udziale Społeczeństwa w Podejmowaniu Decyzji oraz Dostępie do Sprawiedliwości w Sprawach Dotyczących Środowiska, podpisana 25 czerwca 1998 w Aarhus, w Danii, podczas IV Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Ochrony Środowiska. Konwencja weszła w życie 30 października 2001) Dz.U. 2003 Nr 78 poz. 706
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030780706
2. Europejska Konwencja Krajobrazowa, sporządzona we Florencji dnia 20 października 2000 r. wielostronna umowa przyjęta w ramach Rady Europy 20 października 2000 roku we Florencji, ratyfikowana przez Polskę w roku 2004. Głównym celem Konwencji jest promowanie działań na rzecz krajobrazu, jego ochrona, zarządzanie i planowanie oraz organizowanie europejskiej współpracy w tym zakresie
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20060140098
3. Z podkreśleniem faktu, iż obecnie nie istnieje żaden system pomiaru hałasu lotniczego udostępniony w czasie rzeczywistym społeczeństwu zamieszkującemu obszary około lotniskowe w kraju. Uchybienie te oraz brak spójnego programu ochrony przed hałasem lotniczym stanowi rażące nie wypełnienie dyrektywy 2002/49/EC (Environmental Noise Directive ?END) Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32002L0049
4. Prowadzone działania zmierzające do wysiedlenia lokalnej ludności za odgórnie narzucone kwoty przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. i ustanowioną tzw. spec ustawę nie zgodną z prawem Unii Europejskiej są rażącą próbą odebrania własności ziemi i nieruchomości lokalnemu społeczeństwu.
Proces legislacji uchwalania ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym został wykonany z pominięciem konsultacji społecznych z obywatelami, na których inwestycja będzie oddziaływać np. przez ruch lotniczy przemieszczających się na niskich pułapach samolotów w drodze do lądowania i startu z mega lotniska, poruszania się kolei dużych prędkości, wzmożonego ruchu pojazdów samochodowych. Jest to również pogwałcenie ustaleń konwencji z Aarhus.
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001089
https://www.lexlege.pl/ustawa-o-ochronie-gruntow-rolnych-i-lesnych/
Narusza Ustawę Art. 3. Ochrona gruntów rolnych i leśnych

Tadeusz Szymańczak
17-03-2020 16:08








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.