reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

21

12 2022

Dyskusja o CPK w Sejmiku Województwa Mazowieckiego


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

foto: Justyna Michniewicz/mazovia.plDyskusja o CPK w Sejmiku Województwa Mazowieckiego - Grodzisk News


Doraźna komisja Sejmiku Województwa Mazowieckiego ds. CPK obradowała z udziałem przedstawicieli spółki, samorządowców, a także mieszkańców, na których terenie ma powstać inwestycja.


Komisja ta została powołana, aby monitorować prace zmierzające do powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego i  związanych z  nimi skutków dla mieszkańców Mazowsza, a także aby utrzymywać kontakty z  samorządami i  mieszkańcami z  terenów objętych planowanymi inwestycjami związanymi z  budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Właśnie odbyły się obrady Komisji, w których udział wzięli przedstawiciele spółki CPK, eksperci, samorządowcy oraz mieszkańcy, na których terenie ma powstać lotnisko lub infrastruktura z nim związana.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

Przedstawiciele CPK podczas spotkania przedstawili główne cele inwestycji, czyli m.in. budowa lotnika dla Europy Środkowo-Wschodniej i przesiadkowej stacji kolej dla Polski, a także stworzenie nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego na  szybkich połączeniach kolejowych czy utworzenie obszaru zrównoważonego rozwoju przestrzenno-gospodarczo-społecznego.

Potwierdzili zakładane terminy realizacji poszczególnych etapów inwestycji, podali również, że pierwsze prace budowlane na terenie lotniska mają się zacząć już w przyszłym roku. Również na 2023 r. zaplanowano rozpoczęcie realizacji pierwszych linii kolejowych dużych prędkości. Pierwszy etap budowy lotniska ma być gotowy w 2027 r., podobnie jak linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź. Z kolei w ciągu następnych siedmiu lat ma się zakończyć budowa 2 tys. Km nowych linii kolejowych oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Duże emocje wzbudzał temat Programu Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego CPK oferuje właścicielom nieruchomości zakup ich terenów, a cena oraz warunki zakupu mogą być z nimi negocjowane. Jak na razie zgłosiło się 650 właścicieli nieruchomości terenów o łącznej wielkości 1500 ha, natomiast podpisano dopiero 91 aktów notarialnych na nieruchomości o łącznej powierzchni 221 ha.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o CPK, spółka może poza prawem pierwokupu uzyskała uprawnienie do  nabywania nieruchomości na  korzystniejszych zasadach, m.in. powiększenie wartości nieruchomości, którą określa rzeczoznawca w  operacie szacunkowym o  20  proc. wartości gruntu oraz 40  proc. różnicy między wartością nieruchomości, a  gruntu. Spółka może także nabyć nieruchomość za  cenę wartości odtworzeniowej. Dodatkowo CPK proponuje mieszkańcom przeprowadzkę, obsługę prawną, doradztwo zawodowe, a także kursy i szkolenia.

Mieszkańcy podkreślali, że mają zastrzeżenia do sposobu działania tzw. opiekunów regionu, a także zarzucali spółce manipulacje, a także podważali m.in. jakość przeprowadzanych konsultacji społecznych oraz zasadność budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej czy połączeń kolejowych. – Mamy z  jednej strony informacje spółkowe, jak wyglądają rozmowy z  mieszkańcami, że  jest to  obraz idealny, gdzie opiekunowie obszarów spotykają się. Z  drugiej strony mamy relacje mieszkańców, którzy spotykają się z  tymi opiekunami, którzy tak naprawdę nie informują, w  jakiś sposób sugerują, że  bez zgody na  system dobrowolnych nabyć będą wywłaszczani. (…) Mamy informacje spółkowe, wynikające z  tych zagrożeń i  odbijanie piłeczki, która wskazuje na  to, że  tak naprawdę nic złego się nie dzieje, że  mamy bardzo prostą sytuację, ponieważ wszystkie te  działania są  działaniami celu publicznego – podkreślił Marcin Podsędek, przewodniczący doraźnej komisji ds. CPK.

Podsędek dość krytycznie odniósł się do całej inwestycji. – Okazuje się (na to  wskazują eksperci komisji), że  było to  robione bez wcześniejszych analiz. Powoływanie się na  dokumenty strategiczne, które nie były poddane ani konsultacjom społecznym ani konsultacjom eksperckim. Mówimy tutaj o  inwestycji, która będzie kosztowała setki miliardów złotych (…) Żeby takie lotnisko mogło powstać, to  musi być jasno wskazane, jak wygląda analiza biznes planu, jak wyglądają kwestie środowiskowe, jaki jest cel finansowy. Ono trzeba będzie później utrzymać. (...) Jesteśmy w  stanie podjąć tę  dyskusję z  przedstawicielami spółki, z  przedstawicielami rządu. Natomiast opierajmy się na  dokumentach i  faktach, a  nie na  PR-owych informacjach przekazywanych przez stronę spółkową i  rządową – podsumował przewodniczący komisji.


ZOBACZ TEŻ




💬︎   dodaj komentarz

Oni są za lotniskiem w Berlinie tak samo jak Rafalala z Warszawy.

Maria
21-12-2022 11:05

Maria, a gdzie ty byłaś jak rozumy rozdawali?

Robert
21-12-2022 11:36








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.