02
03 2022
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
02.03.2022, godz. 07:30
Jaktorów przedstawił swoją propozycję przebiegu korytarzy linii kolejowej oraz Aglomeracyjnej Obwodnicy Warszawy, które mają powstać w ramach budowy CPK. Propozycję gminy oparto – jak mówią urzędnicy – na podstawowej zasadzie: “żadnych domów na trasie korytarza”.
Jaktorów przedstawił swoją propozycję przebiegu korytarzy linii kolejowej oraz Aglomeracyjnej Obwodnicy Warszawy, które mają powstać w ramach budowy CPK. Propozycję gminy oparto – jak mówią urzędnicy – na podstawowej zasadzie: “żadnych domów na trasie korytarza”.
– Powyższą zasadę należy rozumieć w następujący sposób. Korytarz przecinający zabudowania będzie powodował nie tylko konieczność wywłaszczeń, ale również będzie w przyszłości dużą uciążliwością dla tych, którzy nie zostali wywłaszczeni i pozostali pod wpływem negatywnego oddziaływania ponadlokalnej infrastruktury liniowej – czytamy w opracowaniu Jaktorowa.
Urzędnicy przekonują, że takie korytarzowanie inwestycji, odpowiadające obecnemu projektowi CPK, będzie powodować nie tylko ogromny opór społeczny, ale również wysokie koszty inwestycji.
– Zaoszczędzone środki finansowe można wykorzystać na wysokiej klasy zabezpieczenia przed negatywnym oddziaływaniem (np. przed hałasem), jak również zabezpieczenia krajobrazu. Trzeba w tym miejscu zwrócić uwagę, że projektowanie infrastruktury liniowej poza aspektami techniczno-ekonomicznymi ma również walory estetyczne. Ludzie podróżujący pociągiem lub samochodem mają prawo do podziwiania krajobrazu – przekonują jaktorowscy urzędnicy
Dodają, że "ludzie mieszkający w pobliżu inwestycji liniowej mają prawo do życia w niezdewastowanym krajobrazie. Krajobraz jest wizytówką społeczności lokalnej. Jest magnesem dla inwestycji i nowych mieszkańców. Budowa infrastruktury liniowej nie może ograniczać się jedynie do normatywnej budowy drogi, czy torowiska z trakcją. Najbliższe otoczenie inwestycji liniowej musi również zostać zaprojektowane na europejskim poziomie".
Stąd zrodziła się koncepcja przygotowana przez Jaktorów, odmienna od tej przedstawionej przez spółkę CPK. Korytarze kolejowe i drogowe mają przebiegać z dala od domostw ludzkich. Jaktorowski magistrat, że tę koncepcję uzgodniono z burmistrzem Mszczonowa oraz prezydentem Żyrardowa.
Przedstawiona koncepcja włącza miasto Mszczonów w sieć połączeń pasażerskich i towarowych, w kierunku Rzeszowa dając miastu możliwość czerpania korzyści z ruchu kolejowego. Dalej linia kolejowa przebiegałaby terenami niezabudowanymi obok Parku Wodnego i zbiorników wodnych, które przy swoim ogromnym potencjale mają szansę stać się dużą lokalną atrakcją turystyczną. Dobrze skomunikowaną z transportem klejowym i samochodowym. Kompleks będzie dobrze widoczny z pociągu jak i z trasy międzynarodowej.
Następnie linia kolejowa biegłaby między wsiami Pniowe i Aleksandria, Bednary Górne i Bednary Dolne terenami niezabudowanymi równolegle z nowym przebiegiem Aglomeracyjnej Obwodnicy Warszawy, tworząc jeden korytarz infrastrukturalny. Wspólny korytarz, być może, pozwoliłby na oszczędności wynikające z faktu, iż dwie inwestycje zabezpieczamy jedną barierą ochronną zaprojektowaną indywidualnie w oparciu o elementy krajobrazowe, a nie betonowe lub stalowe bariery wymagające notorycznych remontów. Wspólny korytarz obu inwestycji pozwoliłby oddalić trasy kolejową. i AOW od ujęć wody miasta Żyrardowa, zachowując nie tylko teren ujęcia, ale również teren zielony o znaczeniu przyrodniczym i rekreacyjnym.
Wspólny korytarz ostatecznie kończyłby się na wysokości wsi Tomaszew, gdzie AOW zbliżając się do wsi Sokule trafi w dawny węzeł A2/DK50 lub nowy węzeł AOW/A2 na wysokości wsi Starowiskitki (dla czytelności koncepcji nie przedstawiono na mapie). Trasa kolejowa będzie biegła dalej na północ terenami wolnymi od zabudowy i ostatecznie skręcając na wschód przed miejscowością Guzów trafia w lokalizację CPK.
Mapa proponowanego przebiegu oraz pełna treść pisma dostępne są poniżej. Wystarczy kliknąć w miniaturę.
Fajni sąsiedzi, zamiast przepychać kreski do sąsiada, trzeba się zjednoczyć przeciw tej megalomańskiej idei. CPK nie ma finansowego uzasadnienia, tym bardziej w świetle ostatnich wydarzeń. A wielki kredyt na budowę i regularne subsydia na działanie będziemy płacić my wszyscy, niezależnie od miejsca zamieszkania…
Fresz
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.