reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

10

12 2019

Ekspert: Lokalizacja CPK w Baranowie wbrew parametrom


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

Ekspert: Lokalizacja CPK w Baranowie wbrew parametrom - Grodzisk News



Andrzej Podlaszewski to bydgoski elektronik i obserwator rynku komunikacyjnego w Polsce. Jego zdaniem lokalizacja CPK w Baranowie jest wbrew wszelkim podstawowym parametrom ? CPK ma być hubem czyli lotniskiem przesiadkowym dla lotów dalekosiężnych , międzykontynentalnych oraz ogólnopolskim węzłem kolejowym . CPK to wielkie, bardzo potrzebne przedsięwzięcie, które może uporządkować wiele dziedzin a zwłaszcza kolej ? pisze Andrzej Podlaszewski w swoim opracowaniu. ? Niestety lokalizacja CPK w Baranowie jest wbrew wszelkim podstawowym parametrom takim jak: dostępność podstawowy parametr dla tak wielkiego przedsięwzięcia o znaczeniu nawet środkowoeuropejskim jest dobry dostęp dla jak największej liczby pasażerów i najkrótsza droga dostawy towarów . I obszar spełniający te elementarne logistyczne i po prostu geometryczne wymaganie jest tylko jeden : południowo-zachodnia strona Łodzi . Blisko środka Polski z uwzględnieniem najlepszego/najbliższego dostępu do najgęściej zaludnionych obszarów Polski (południe i środkowy-zachód) oraz Europy Środkowej czyli południowo-zachodni sąsiedzi Polski (głównie Czechy, Słowacja i dalej Austria i Węgry). W Niemczech wielki hub położony jest w pobliżu Frankfurtu czyli w mieście o podobnej liczbie mieszkańców co Łódź - ok 700tyś. I właśnie Frankfurt jest położony pośrodku najgęściej zaludnionych landów. Warszawa położona jest na wschód od środka Polski czyli CPK obok Warszawy nie spełnia podstawowego warunku czyli najlepszej ogólnopolskiej dostępności a dodatkowo wschód Polski jest słabiej zaludniony. Ostro to pokazują rysunki z kołami o promieniu ok. 200km. Powszechnie się uważa, że dla odległości do 200 km jest najlepszy wpływ lotniska na rozwój gospodarczy otoczenia. Koło z środkiem w Baranowie wychodzi poza granicę wschodnią a nie obejmuje Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Górnego Śląska, Krakowa ? argumentuje dalej. ? CPK a LOT z dwoma bazowymi lotniskami: w Łodzi i w Warszawie? Niech komentarzem będzie cytat: ? Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) ? niemiecki narodowy przewoźnik lotniczy, z siedzibą w Kolonii. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menem przy międzynarodowym porcie lotniczym pełniącym również jednocześnie funkcję głównego węzła komunikacyjnego Lufthansy, zaś drugim jest międzynarodowy port lotniczy w Monachium? Jak widać narodowy przewoźnik może mieć dwa główne porty bazowe a własną siedzibę ? w jeszcze innym mieście . Dla LOTu głównym bazowym portem powinien być hub w/obok Łodzi oraz międzynarodowe, metropolitalne lotnisko Chopina w Warszawie . Siedziba LOTu w Radomiu ? To wcale to nie jest żart bo gdyby jeszcze Radom specjalizował się w cargo dla LOTu? I LOT dużo szybciej będzie się rozwijał gdy będzie miał 2 główne, uzupełniające się bazowe lotniska o nieco innych specjalizacjach . A także dlatego, że przyspieszyło by to rozwój gospodarczy mającej wielki potencjał Łodzi ? komentuje Podlaszewski i wraca uwagę nasz jeszcze jedną ważną kwestię? ? Aglomeracja łódzko?warszawska musi mieć przynajmniej 2 duże lotniska (np. aglomeracja londyńska ma 8 lotnisk w tym 4 duże) Bardzo silne i jednocześnie szkodliwe jest przywiązanie do pomysłu, że CPK musi być blisko Warszawy. 2 Ciągle się mówi o zatykającym się Lotnisku Chopina tak jakby tylko po to miał powstać CPK aby odciążyć lotnisko Chopina . CPK to jest o wiele większe przedsięwzięcie niż Centralny Port Lotniczy, który miał służyć głównie Warszawie. Obecnie CPK trzeba rozpatrywać także w odniesieniu do Aglomeracji Łódzko -Warszawskiej . Powinien być hub tranzytowy w Łodzi i metropolitalne lotnisko Chopina dla Warszawy I jak pokazano to powyżej pokrywa się to z interesem narodowego przewoźnika, mającego generować największy ruch, czyli LOTu . Lotnisko/hub CPK ma być przede wszystkim wielkim portem przesiadkowym czyli portem tranzytowym, niedocelowym więc dla Aglomeracji ŁódzkoWarszawskiej trochę ?ciałem obcym? więc CPK powiniem być na obrzeżu Aglomeracji aby nie być ?zawalidrogą? w centrum aglomeracji. Nie można także wszystkiego wkładać ?do jednego worka ? bo otrzyma się niefunkcjonalny, niezwykle kosztowny mega moloch ?pożerający? wszystko wkoło i blokujący rozwój Warszawy i Łodzi. Taki moloch teoretycznie może powstać ale ? nie będzie działać , bo żadna linia lotnicza nie przeniesie się do Baranowa z lotniska Chopina, którego nie da się zamknąć m.in. z powodu protestu mieszkańców Warszawy i sfer biznesowych. Wyspecjalizowanie CPK jako portu przesiadkowego/hubu spowoduje, że CPK nie będzie konkurencyjny dla portów/lotnisk regionalnych . I CPK nie zniszczy tych portów ? podkreśla Podlaszewski w swoim opracowaniu. Jego pełną treść wraz z grafikami odnoszącymi się do tekstu przeczytacie tutaj.





💬︎   dodaj komentarz








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.