TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

18

04 2019

Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie "wbrew wszelkim parametrom"


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie "wbrew wszelkim parametrom" - Grodzisk News



Jedną z takich analiz, które wyczerpująco przedstawiają inny punkt widzenia. Nadesłał do naszej redakcji Andrzej Podlaszewski, bydgoski elektronik i obserwator rynku komunikacyjnego w Polsce. Jego zdaniem lokalizacja CPK w Baranowie jest wbrew wszelkim parametrom. Zachęcamy do przeczytania jego analizy, którą zamieszczamy poniżej.

                          
                                ***
CPK ma być hubem czyli lotniskiem przesiadkowym dla lotów dalekosiężnych ,międzykontynentalnych oraz ogólnopolskim węzłem kolejowym. CPK to wielkie, bardzo potrzebne przedsięwzięcie, które może uporządkować wiele dziedzin, a zwłaszcza kolej.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

odstawowym parametrem dla tak wielkiego przedsięwzięcia o znaczeniu nawet środkowoeuropejskim jest dobry dostęp dla jak największej liczby pasażerów i najkrótsza droga dostawy towarów .I obszar spełniający te elementarne logistyczne i po prostu geometryczne wymaganie jest tylko jeden: południowo-zachodnia strona Łodzi. Blisko środka Polski z uwzględnieniem najlepszego/najbliższego dostępu do najgęściej zaludnionych obszarów Polski (południe i środkowy-zachód) oraz Europy Środkowej czyli południowo-zachodni sąsiedzi Polski (głównie Czechy, Słowacja i dalej Austria i Węgry). W Niemczech wielki hub położony jest w pobliżu Frankfurtu czyli w mieście o podobnej liczbie mieszkańców co Łódź - ok 700tyś. I właśnie Frankfurt jest położony pośrodku najgęściej zaludnionych landów.

Warszawa położona jest na wschód od środka Polski czyli CPK obok Warszawy nie spełnia podstawowego warunku czyli najlepszej ogólnopolskiej dostępności a dodatkowo wschód Polski jest słabiej zaludniony. Ostro to pokazują rysunki z kołami o promieniu ok. 200 km. Powszechnie się uważa, że dla odległości do 200 km jest najlepszy wpływ lotniska na rozwój gospodarczy otoczenia. Koło z środkiem w Baranowie wychodzi poza granicę wschodnią a nie obejmuje Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Górnego Śląska, Krakowa! Elementarny błąd logistyczny i strategiczny. CPK a LOT z dwoma bazowymi lotniskami: w Łodzi i w Warszawie najlepszym komentarzem/przykładem będzie cytat: ?Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) ? niemiecki narodowy przewoźnik lotniczy, z siedzibą w Kolonii. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menemprzy międzynarodowym porcie lotniczym pełniącym również jednocześnie funkcję głównego węzła komunikacyjnego Lufthansy, zaś drugim jest międzynarodowy port lotniczy w Monachium"

Jak widać narodowy przewoźnik może mieć dwa główne porty bazowe a własną siedzibę ? w jeszcze innym mieście. Dla LOT-u głównym bazowym portem powinien być hub w/obok Łodzi oraz międzynarodowe, metropolitalne lotnisko Chopina w Warszawie. Siedziba LOT-u w Radomiu?To wcale nie jest żart bo gdyby jeszcze Radom specjalizował się w cargo dla
LOT-u?

I LOT dużo szybciej będzie się rozwijał gdy będzie miał 2 główne, uzupełniające się bazowe lotniska o nieco innych specjalizacjach . A także dlatego, że przyspieszyłoby to rozwój gospodarczy mającej wielki potencjał Łodzi.

Aglomeracja łódzko?warszawska musi mieć przynajmniej 2 duże lotniska (np.aglomeracja londyńska ma 8 lotnisk w tym 4 duże) Bardzo silne i jednocześnie szkodliwe jest przywiązanie do pomysłu, że CPK musi być blisko Warszawy.

Ciągle się mówi o zatykającym się Lotnisku Chopina tak jakby tylko po to miał powstać CPK aby odciążyć lotnisko Chopina .
CPK to jest o wiele większe przedsięwzięcie niż Centralny Port Lotniczy, który miał służyć głównie Warszawie. Obecnie CPK trzeba rozpatrywać także w odniesieniu do aglomeracji łódzko-warszawskiej.

                              ***
W dalszej części opracowania autor podnosi również kwestie ekologii, zagospodarowania przestrzennego, infrastruktury drogowej i kolejowej. Dowodzi, że i pod kątem tych zagadnień lokalizacja CPK nie jest dobrym rozwiązaniem. Całość można przeczytać tutaj








Dodaj komentarz

Regulamin

akceptuję regulamin komentarzy na GrodziskNews.pl


Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii użytkowników oraz tych, które nie są ich własnością. Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Jednocześnie redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania treści naruszających „netykietę” lub treści niepożądanych.

Za treści i działania niepożądane w portalu GrodziskNews.pl uznaje się:
– pornografię
– wulgarne, ordynarne i chamskie wypowiedzi, również takie, które stanowią zaprzeczenie pojęcia dyskusji na dobrym poziomie oraz obrażają kluby, osoby czy instytucje
– treści o charakterze prowokacyjnym
– wklejanie linków innych stron w oderwaniu od kontekstu dyskusji.
– rażące i celowe łamanie zasad języka polskiego

Informacje i materiały nadsyłane przez czytelników do redakcji portalu GrodziskNews.pl mogą być wykorzystywane według uznania członków zespołu redakcyjnego na potrzeby pracy nad publikacją oraz w samym artykule; chyba że w korespondencji z osobą nadsyłającą zaznaczono inaczej.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.

Portal GrodziskNews.pl zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w regulaminie.



Treść komentarza
Podpis







📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.