07
05 2022
Dominik Pietraszek Grodzisk News
07.05.2022, godz. 18:06
Grodziskie Przewozy Autobusowe wzbogaciły się o nowe autobusy. Podróżnych już wożą dwa nowe mercedesy i jeden MAN.
1 stycznia 2022 r. uruchomionych zostało aż 50 linii komunikacyjnych, kursujących na obszarze Powiatu Grodziskiego, Powiatu Pruszkowskiego i Gminy Błonie. 70 autobusów obsługuje ponad 900 przystanków autobusowych na całym obszarze Związku Powiatowo-Gminnego GPA.
Do GPA właśnie dołączyły trzy nowe autobusy. – Na początku maja do obsługi linii autobusowych 32, 33, 34 i 63 operator PKS Tarnobrzeg skierował 3 nowe autobusy: 1 MAN TGE City i 2 Mercedesy Sprintery. Na liczniku nie mają jeszcze 3 tys. km – poinformował przewoźnik w mediach społecznościowych.
Nowe pojazdy są oczywiście przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także są wyposażone m.in. w klimatyzację, a przy siedzeniach mają zamontowane gniazda USB do ładowania telefonu.
Niebawem skład GPA zasilą kolejne pojazdy. – Jeszcze w tym miesiącu na ulice Związku powiatowo-gminnego wyjadą kolejne NOWE autobusy! – podkreślają GPA.
ZOBACZ TEŻ
Ponieważ pod filmem promocyjnym Grodziskich Przewozów Autobusowych możliwość komentowania jest wyłączona (biorąc pod uwagę poziom uzasadnionej irytacji pasażerów chyba rozumiem dlaczego), swoje uwagi do tego pożal się Boże systemu transportowego przedstawię tutaj - kto wie czy jakiś życzliwy i oddany władzom samorządowym pożyteczny idiota, nie przekaże tego głosu wyżej. Moje uwagi dotyczą nie tylko jakości systemu, ale wszystkich płaszczyzn jego funkcjonowania. Na dzień dobry niekorzystne wrażenie robią już same nieczytelne rozkłady jazdy i logo GPA budzące jednoznaczne skojarzenia z branżą gazowniczą. Wiele do życzenia pozostawia kultura i zaangażowanie ze strony części personelu obsługującego pojazdy, który w wielu przypadkach z uwagi na barierę językową nie potrafi poprawnie sprzedać biletu lub udzielić informacji. Fatalnie wypada sama jakość świadczonej usługi. Rozkład nie dosyć że kiepsko ułożony, to w praktyce nie jest realizowany (według moich szacunków po prostu nie jest możliwy do wykonania). Do tego sam przebieg linii z jednej strony nieintuicyjny, a z drugiej: wbrew sztuce - choćby ulicami z progami zwalniającymi innymi niż wyspowe (Sportowa, Kopernika itd.).Niezależnie od powyższego pozwolę sobie zakwestionować samą ideę Grodziskich Przewozów Autobusowych. Jak pisałem wielokrotnie na forach poświęconych tematyce transportu zbiorowego, do systemowej dewastacji transportu publicznego w Polsce przyczyniają się szczególnie mocno, paradoksalnie działania formalnie mające służyć jego uporządkowaniu i - o ironio - ratowaniu. Pierwszym jest Ustawa o Publicznym Transporcie Zbiorowym legitymizująca systemowo uchylanie się samorządów od organizacji transportu publicznego. Drugim - Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Pierwszy dokument uznaje za formę organizacji również praktyczny brak organizacji - zatem samorząd lekceważący swój statutowy obowiązek, formalnie go wypełnia (!). Drugi to FRPA który wskutek zapisów warunkujących uruchomienie linii współfinansowanej, przyczynia się do kanibalizowania potrzebnych połączeń. Samorządy nastawione niezmiennie na ograniczanie usług decydujących o poziomie naszego życia i transfer środków publicznych w duchu kapitalizmu inkluzywnego do sektora prywatnego (globalnego lub w posiadaniu lokalnych oligarchii), mając do wyboru utrzymanie potrzebnych połączeń lub stworzenie transportowego bubla ale zdolnego wyrwać dotację, wybierają to drugie. Na tym zasadza się popularność FRPA. Nie dziwi mnie że GPA wystartowało w Grodzisku i niczym agresywny chwast roznosi się po sąsiednich powiatach. Zarówno Grodzisk jak i Pruszków - tak miasta jak i powiaty - zasłynęły z indolencji w obszarze transportu publicznego. Bendykciński odkąd został burmistrzem Grodziska, skutecznie psuł grodziską komunikację. Najpierw zdewastował układ komunikacyjny tego całkiem dobrze zorganizowanego pod kątem transportu miasta (co nie było takie oczywiste w małych miastach), a następnie zatrzymał inwestowanie w komunikację miejską. Po dekadzie zdekapitalizowaną komunikację - w tym tabor, przekazał PKS-owi, który zaczął robić z byłym ZKM-em to, co PKS Nowy Sącz po przejęciu komunikacji miejskiej w Krynicy Zdroju od miejscowego MPGKiM. Teraz GPA całkowicie skanibalizowało komunikację miejską i mam odczucie, że burmistrz Benedykcinski po ponad ćwierćwieczu walki z komunikacją miejską, odetchnął z ulgą pozbywając się "problemu". GPA uderzyły również w klasyczne połączenia PKS-u. A zatem linie kursujące sztywno po powiecie grodziskim, to wykluczenie transportowe dla pasażerów korzystających wcześniej z linii do Sochaczewa, Roztoki, Mszczonowa, Grójca. Nie chcę już nawet mówić o społecznych skutkach i szeroko rozumianym interesie publicznym, gdy miejscowy PKS na liniach zastąpiły firmy z całej Polski. No i kolejni poszkodowani - pasażerowie zmuszeni do jazdy pokręconymi niczym świński ogon liniami, bo przecież gdyby kursowały tak jak życzyliby sobie pasażerowie, samorządy nie "przytuliłyby hajsiwa". To samo Pruszków. Powiat głuchy na potrzeby mieszkańców do tego stopnia, że linię o zasięgu powiatowym uruchomiła gmina Raszyn, dziś ochoczo uruchamia linie GPA na terenie powiatu pruszkowskiego . Szczególnie szkodliwą działalnością w obszarze transportu publicznego i drogowego miasta Pruszków, zapisuje się w mojej ocenie, nowy (od 2018 roku) prezydent Pruszkowa Makuch - bo o nim mowa - przebudowując dziś układ komunikacyjny w sposób urągający paradygmatom współczesnej inżynierii ruchu, a przede wszystkim uniemożliwiający raz na zawsze implementację modelowych rozwiązań komunikacyjnych. Warto wspomnieć, że Pruszków miał do dziś świetną geometrię ulic, doskonałą organizację ruchu i jako jedno z niewielu miast średniej wielkości w Polsce nie stał w korkach. Ten układ pozwalał na wprowadzenie książkowo zorganizowanej i zintegrowanej komunikacji publicznej, dodatkowo tańszej od funkcjonującego dziś rachitycznego tworu (czy to coś zwane szumnie komunikacją miejską Pruszkowa to podobnie jak GPA dzieło PTC Gromadzki?)
Z poważaniem
Marcin Banach
Marcin Banach
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.