29
12 2023
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
29.12.2023, godz. 12:50
Konsorcjum firm IDOM przygotowujące dokumentację przebiegu linii kolejowej nr 88 od Węzła CPK przez Grójec i Warkę uruchomiło interaktywną mapę z wariantami przebiegu projektowanej linii. Warianty te przebiegają również przez gminy naszego powiatu.
W toku prac nad Studium, spośród 12 wstępnych propozycji przebiegu nowej linii kolejowej, wyłoniono 5 wariantów, oznaczonych jako W1, W2, W6, W8, W11 (wraz z podwariantami), które będą podlegać dalszym pracom projektowym. Nie zmienia to faktu, że większość z opracowywanych wariantów wiąże się z przebiegiem torów przez gminy powiatu grodziskiego: Baranów, Żabią Wolę, Jaktorów.
Projektanci z CPK wskazują jakoby na korzyści płynące z budowy linii nr 88, jak np. zrównoważony rozwój i transport w regionie, m. in. poprzez budowę nowych punktów obsługi podróżnych wraz z parkingami dla samochodów i rowerów oraz pętlami autobusowymi; nowe połączenia regionalne i dalekobieżne, oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury i usług kolejowych w regionach o niskim stopniu zagęszczenia sieci kolejowej; czy zmniejszenie tłoku samochodowego na drogach.
Strona społeczna ma jednak od początku prac nad projektem zgoła odmienne zdanie. Budowa infrastruktury CPK wiąże się dla niej z wywłaszczeniami, pozostawieniem nierzadko dorobku życia i miejsca, w którym mieszkają od pokoleń.
Na dalszych etapach projektowania tej dokumentacji można spodziewać się dalszych reakcji mieszkańców. Tymczasem link do owej mapy interaktywnej – tutaj.
Dodajmy, że na obecnym etapie inwestycji zaplanowano badania geotechniczne oraz badania hydrogeologiczne. Te mają potrwać od grudnia 2023 do maja 2025 roku.
Też uważam, że budowa torów jest nam jako krajowi potrzebna, a nie carskie ukazy sprzed ponad 100 lat nadal układają w tej części kraju przebiegi pociągów. Tak samo jest zresztą w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku tylko tam pruski cysorz układał przebieg torów i do dziś po tak wyznaczonych liniach jeździmy, tracąc często czas i pieniądze na długie bezsensowne trasy. Nawet od nowa projektowany y-rek ma poważny błąd, linia winna się rozgałęziać za Ostrowem Wlkp. by zapewnić kolej ludziom, a kolei pasażerów i towary do wożenia.
MAnTonI
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.