reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja

10

05 2022

Umowa na budowę drugiego toru WKD do Grodziska podpisana. „Będzie w 2023”


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

foto: Piotr AntosUmowa na budowę drugiego toru WKD do Grodziska podpisana. „Będzie w 2023” - Grodzisk News


Dobra informacja dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Umowa na budowę drugiego toru na linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim została podpisana. Koszt inwestycji to aż 150 mln zł, z czego 74,5 mln zł stanowią środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Po nowym drugim torze wukadki powinny pojechać w pierwszym kwartale 2023 roku.


Dziś w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego władze spółki i przedstawiciele firmy INTOP Warszawa Sp. z o.o. podpisali w obecności władz województwa umowę na wykonanie robót budowlanych. – Codziennie pociągami WKD podróżuje kilkanaście tysięcy mieszkańców podwarszawskich gmin. Do tej pory ruch na trasie Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki odbywał się po jednym torze. Budowa drugiego to przede wszystkim większa liczba połączeń, a co za tym idzie szybszy dojazd mieszkańców aglomeracji do pracy, domu czy do lekarza – powiedział Adam Struzik, marszałek Mazowsza.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

Jak twierdzi inwestor, już w pierwszym kwartale 2023 roku pociągi WKD będą jeździły po nowym drugim torze. To pierwszy element kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki. 7,5 km odcinek pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim zostanie rozbudowany i przebudowany. Poza budową nowego toru kompleksowo zmodernizowany zostanie również ten obecnie istniejący, a także stacje „Podkowa Leśna Główna” oraz „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Co ważne, infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami. – To bardzo ważna inwestycja również pod względem funkcjonowania przewozów kolejowych na Mazowszu. Drugi tor pozwoli na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów, przez spółkę kolejową WKD, która jest jedną z najbardziej punktualnych i najbardziej nowoczesnych przewoźników w Polsce – podsumował wicemarszałek Rafał Rajkowski.

7,5 km odcinek pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim zostanie rozbudowany i przebudowany. Poza budową nowego toru kompleksowo zmodernizowany zostanie również ten obecnie istniejący, a także stacje „Podkowa Leśna Główna” oraz „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Co ważne, infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami. – To bardzo ważna inwestycja również pod względem funkcjonowania przewozów kolejowych na Mazowszu. Drugi tor pozwoli na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów, przez spółkę kolejową WKD, która jest jedną z najbardziej punktualnych i najbardziej nowoczesnych przewoźników w Polsce – podsumował wicemarszałek Rafał Rajkowski.

Pomogą środki unijne
Całkowita wartość projektu to ponad 150 mln zł, z czego koszt robót budowlanych wyniesie 142,46 mln zł. Na realizację inwestycji spółka pozyskała środki unijne – 74,5 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z czego dofinansowanie do robót budowlanych wynosi 68,8 mln zł. Prace rozpoczną się niezwłocznie po zawarciu umowy i będą prowadzone w kilku etapach. W ramach pierwszego wybudowany zostanie drugi tor na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Kolejny zakłada kompleksową przebudowę układu torowego stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, a trzeci ostatni przebudowę istniejącego dotychczas toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska.

– W roku, w którym przypada piękny jubileusz 95-lecia powstania linii kolei elektrycznej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego wykonujemy bardzo ważny krok służący dalszemu rozwojowi spółki i zapewniający znaczące usprawnienie jej funkcjonowania. Cieszymy się, że dzięki środkom Unii Europejskiej, ale także dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego możemy wypełnić założenia strategii mającej na celu polepszenie jakości usług przewozowych oraz zwiększenie mobilności mieszkańców aglomeracji warszawskiej – powiedział Michał Panfil, prezes zarządu WKD.

Co zostało już zrobione?
Dla potrzeb projektu zostało opracowane studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści, dokumentacja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko, opracowano kompletną dokumentację projektowo-kosztorysową obejmującą także projekt budowlany i wykonawczy, uzyskano niezbędne pozwolenia, zezwolenia, opinie i decyzje administracyjne, w tym m.in. o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, pozwolenie wodno-prawne, dokumentację geologiczno-inżynierską oraz pozwolenie na budowę.

Termin zakończenia realizacji całej inwestycji to koniec 2023 roku. Z kolei po nowym drugim torze, którego budowa została zaplanowana w pierwszej fazie realizacji inwestycji, pasażerowie powinni pojechać już w I kwartale 2023 roku. Wraz z jego otwarciem rozpocznie się rozbiórka oraz kompleksowa przebudowa toru istniejącego.


ZOBACZ TEŻ




💬︎   dodaj komentarz

A wystarczyło na środku odcinka gdzie jest jeden tor zbudować mijankę za 5% wartości tej umowy i pociągi jeździłyby co 15 minut. Czyli dokładnie na przystanku Brzózki, peron dwustronny z rozjazdami. Taką kolejkę na Gubałówkę w skali maxi.

Taka Prawda
16-05-2022 16:31








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2022 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.