30
04 2022
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
30.04.2022, godz. 19:02
Koleje Mazowieckie zawarły ze spółką Stadler Polska piątą, ostatnią już umowę wykonawczą przewidzianą w rekordowym kontrakcie ramowym z 2018 roku. Dotyczy dostawy 16 pociągów typu FLIRT. Oznacza to, że już w drugiej połowie 2023 roku przewoźnik będzie miał komplet 61 nowoczesnych pojazdów tego rodzaju.
– Finalizujemy największy w historii spółek kolejowych kontrakt na zakup nowoczesnych pociągów. Przed nami ostatnia dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Ten projekt to ogromne wyzwanie i rekordowa kwota przeznaczona na jego realizację. Aż 96 mln zł stanowiły środki unijne w ramach naszego programu regionalnego – podkreśla marszałek Adam Struzik.
W styczniu 2018 r. została podpisana umowa ramowa na dostawę 61 pięcioczłonowych, nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 FLIRT. Umowa opiewa na kwotę ponad 2 mld zł i dotyczy zakupu 6 pojazdów FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020 oraz kolejnych 55 szt. pojazdów tego typu przy wsparciu środków unijnych.
Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to ponad 96 mln zł, czyli 79 proc. wartości projektu. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ 2014-2020 i wynosi prawie 568 mln zł, co stanowi 50 proc. dofinasowania pozostałych umów wykonawczych. Natomiast wartość dofinansowania z POIiŚ 2014-2020, właśnie podpisanej, ostatniej umowy wykonawczej wynosi ponad 168 mln zł.
W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, na dostawę w sumie 45 pojazdów, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które były sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa - Działdowo, Łowicz - Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów - Zielonka, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki.
– To kolejny kontrakt realizowany z firmą Stadler. Odebrane dotąd przez nas pojazdy są naprawdę na najwyższym poziomie techniczno - eksploatacyjnym. Bezpieczne, komfortowe i niezawodne. Włączając do eksploatacji ezt ER 160 Koleje Mazowieckie konsekwentnie wdrażają strategię taborową, która zakłada stopniowe wyłączanie z użytkowania najstarszych pojazdów serii EN 57. Te pociągi planujemy wycofa z ruchu najpóźniej w 2027 r. – mówi Czesław Sulima, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.