15
01 2025
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
15.01.2025, godz. 17:05
Mimo licznych ostrzeżeń i apeli policji o ostrożność, wciąż zdarza się, że mieszkańcy padają ofiarami oszustów i tracą swoje oszczędności. Tak stało się w przypadku mieszkanki Żyrardowa, która straciła przeszło 13 tysięcy złotych.
Do oszustwa doszło, gdy kobieta zamierzała sprzedać w internecie dziecięcą czapkę. Niebawem za pośrednictwem komunikatora skontaktowała się z nią kobieta rzekomo zainteresowana zakupem. Zaproponowała ona sprzedającej zorganizowanie wysyłki z wykorzystaniem znanej firmy kurierskiej.
Oszuści poprosili poszkodowaną kobietę, aby podała im dane osobowe: imię, nazwisko, numer telefonu adres zamieszkania i adres e-mail. Kobieta przeświadczona, że w ten sposób sfinalizuje sprzedaż, podała owe informacje.
–Chwilę później otrzymała wiadomość e-mail, która wyglądała jak od znanej firmy kurierskiej. W mailu znajdował się przycisk ,,potwierdź”, który miał rzekomo umożliwić zatwierdzenie przesyłki. Po kliknięciu został przekierowana na stronę logowania do bankowości internetowej, gdzie kobieta podała dane do logowania. Po chwili zadzwonił do niej telefon. Rozmówca przedstawił się jako przedstawiciel firmy kurierskiej i poinstruował kobietę, co ma robić, by ,,potwierdzić przesyłkę” – opisuje mechanizm oszustwa żyrardowska komenda policji.
Jednocześnie podczas rozmowy telefonicznej do pokrzywdzonej przychodziły SMS-y z banku z kodami autoryzacyjnymi. – Kobieta, zgodnie z instrukcjami oszusta, przekazywała te kody telefonicznie. Niestety okazało się, że w tym czasie z jej konta dokonywano przelewów na łączną kwotę ponad 13 tys. zł – przekazała policja.
Gdy kobieta zaczęła dopytywać, dlaczego dokonywane są tak duże przelewy, oszust uspokajał ją, że to błąd systemu, a pieniądze zostaną zwrócone. Po zakończeniu rozmowy kontakt z oszustami się urwał, a pieniądze na konto kobiety oczywiście nie powróciły...
Nad sprawą pracują policjanci i podkreślają, że to kolejny przypadek, w którym oszuści wykorzystują metody manipulacji i podszywają się pod firmy kurierskie lub banki, by wyłudzić dane osobowe i środki z konta.
A zatem jak się chronić? Przypomnijmy raz jeszcze kilka zasad.
1. Nigdy nie klikaj w podejrzane linki. Jeżeli otrzymasz wiadomość z linkiem do potwierdzenia transakcji, upewnij się, że pochodzi ona z wiarygodnego źródła.
2. Nie podawaj danych osobowych ani kodów autoryzacyjnych przez telefon. Firmy kurierskie, portale ogłoszeniowe czy banki nigdy nie proszą o takie informacje przez telefon.
3. Zawsze sprawdzaj adres strony internetowej. Fałszywe strony mogą przypominać strony bankowe, ale mają drobne różnice w adresie URL.
4. Nie ufaj rozmówcom, którzy wywierają presję czasu. Oszuści często działają szybko, by ofiara nie miała czasu na zastanowienie.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2025 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.