02
11 2024
Dominik Pietraszek Grodzisk News
02.11.2024, godz. 12:04
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad poinformowała, że złożyła wnioski o wydanie zezwolania na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczące poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Przetarg na realizację zadania ma zostać ogłoszony w przyszłym roku.
Obecnie trwają prace związane z tworzeniem dokumentacji projektowej inwestycji. Pod koniec sierpnia 2023 r. został wybrany wykonawca, który za 25,5 mln zł przygotuje komplet dokumentów. Firma, która wygrała przetarg ma na ich dostarczenie 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Autostrada A2 między Warszawą a Łodzią ma zostać poszerzona o dodatkowe pasy ruchu. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2). Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.
W miniony wtorek (29 października) zostały złożone wnioski o ZRID do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego, co jest kolejnym ważnym krokiem w kierunku realizacji inwestycji. GDDKiA zapowiada, że przetarg na prace budowlane ma zostać ogłoszony w drugiej połowie przyszłego roku, a rozpoczęcie prac w pierwszej połowie 2026 r. Poszerzoną trasą pojedziemy według planów rządowej agendy w pierwszej połowie 2029 r. Dlaczego prace będą trwać tak długo?
– Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Przede wszystkim prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów – poinformowała GDDKiA. – Nasze bogate doświadczenia, jakie uzyskaliśmy przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, posłużą projektantowi w wypracowaniu najbardziej optymalnych rozwiązań. Należy podkreślić, że w obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów – dodaje.
Rządowa agenda zaznacza, że planuje przeprowadzenie inwestycji w taki sposób, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców – mają być dostępne po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przygotowanie odpowiedniej organizacji ruchu to zadanie dla projektanta inwestycji. Będzie on musiał przeanalizować ruch i wziąć pod uwagę również fakt, że prace będą się odbywały również na innych trasach, a które mają wpływ na sytuację na A2, jak np. budowa odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają między przejazdem autostradami A1 i A2 a właśnie drogą ekspresową S7.
Odcinek A2 między Warszawą a Łodzią jest jednym z najbardziej zatłoczonych fragmentów dróg w Polsce. Tzw. Generalny Pomiar Ruchu wykazał, że w zależności od miejsca i pory, liczba pojazdów korzystających z tego odcinka A2 waha się od 50 do 100 tys. dziennie, a spodziewany jest wzrost. Rozbudowa o dodatkowy pas ma zwiększyć przepustowość trasy.
ZOBACZ TEŻ
Pisuary przez 8 lat nie zrobiły nic żeby wszystkie autostrady były bezpłatne.
Nowy
03-11-2024 14:15
Pleciesz głupoty, ta nienawiść do PiSu zerzarla ci mózg. A kto zlikwidował przewidziany punkt poboru opłat przed pruszkowem?
Lolo
03-11-2024 19:30
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.