18
05 2022
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
18.05.2022, godz. 14:35
Z coraz większą zuchwałością oszuści stosują nową metodę wyłudzania pieniędzy – „na BLIK-a”. Boleśnie przekonało się o tym troje mieszkańców naszego powiatu, oszukanych w ostatnim czasie.
–Tylko w ciągu ostatnich kilku dni do grodziskich policjantów zgłosiło się kilka oszukanych w ten sposób osób. Zawiadomienia pokrzywdzonych dotyczyły wyłudzeń kodu BLIK przez oszustów, którzy podszywali się pod znane im osoby. Zgłaszający stracili swoje pieniądze w różnych wysokościach – informuje asp. sztab. Katarzyna Zych, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Grodzisku Mazowieckim.
Jak działa mechanizm oszustwa? – Umożliwienie niewłaściwej osobie dostępu do konta w mediach społecznościowych może nastąpić na przykład poprzez niewinne otwarcie linku do ciekawej informacji i zalogowanie się tam. Po przejęciu naszego konta przestępcy wysyłają do znajomych prośbę o szybką pożyczkę, tłumacząc to różnymi nagłymi sytuacjami. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas ktoś z rodziny lub dobry znajomy. Przekazujemy mu kody BLIK. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa. Niektóre przypadki pokazują, że może to być nawet po kilku dniach – przypominają policjanci.
Radzą jak uchronić się przed oszustwem. – W każdym przypadku prośby o kod BLIK, nawet pochodzącej od rodziny, czy bliskich znajomych, zawsze ją weryfikować. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby i sprawdzić, czy to ona wysłała do nas informację. Jeśli okaże się, że doszło do włamania na konto można szybko poinformować innych o sytuacji, zanim przekażą swoje dane finansowe oszustom – zaznaczają.
A zatem:
– nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych;
– zawsze potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory;
– zawsze sprawdzajmy dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
– stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej –przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
– chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku przed dostępem osób nieuprawnionych.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.