reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu

14

10 2024

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE]


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

foto: Mat. prasowe/WizualizacjeJest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News


Wiadomo już jak wyglądać będzie lotnisko CPK oraz inne główne elementy inwestycji jak: dworzec kolejowy i węzeł przesiadkowy transportu publicznego. Poniżej publikujemy wizualizacje obiektów, których budowa ma ruszyć w 2026 roku.


reklama Grodzisk Mazowiecki

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego wyniesie około 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach: na poziomie „zero” znajdą się bramki i autobusowe Schengen i non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów. Piętro wyżej będzie przestrzenią obsługi przylotów i odlotów pasażerów w ramach stref non-Schengen; a także centrów transferowych i kontroli dokumentów.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

Na poziomie drugim zlokalizowane będą z kolei  odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty w strefie Schengen oraz część przylotów Non-Schengen.

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

–Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk Newsfoto: Mat. prasowe/Wizualizacje



–To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT – dodaje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji –  podkreśla dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.
 
– Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach – podkreśla Grant Brooker, Head of Studio w Foster + Partners.

Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r. jednocześnie ruszyć ma też projektowany obecnie odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą A Łodzią. W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała od tego wykonawcy koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym z III do IV etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z etapem III w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację.

Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
 
Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
 
Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.
 
W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen.
 
Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji w zależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A) i południowo-zachodni (F).

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk Newsfoto: Mat. prasowe/Wizualizacje



Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).
 
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości.
 
Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.
 
Dodatkowo w uzgodnieniu z inwestorem podczas IV etapu projektowania doszło do zmian w konstrukcji dachu terminala lotniskowego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. W porównaniu z projektem koncepcyjnym master architekt zaproponował wykończenie kolebek dachowych materiałami o ciepłym charakterze, poprawiając estetykę budynku. Dodatkowo zmniejszono liczbę świetlików dachowych oraz skorygowano ich umiejscowienie.

Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, co przewidywał projekt koncepcyjny, architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.

Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk Newsfoto: Mat. prasowe/Wizualizacje



Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.

Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.

Firma Foster + Partners, czyli lider konsorcjum master architekta, była odpowiedzialna za projektowanie lotnisk m.in. w Pekinie i Hongkongu, stworzyła masterplan dla  Terminalu 2 na Heathrow w Londynie, jest w trakcie budowy lotnisk w Kuwejcie i Kambodży, a obecnie – wspólnie z NACO i Buro Happold – jest zaangażowana w projektowanie m.in. Lotniska Króla Salmana w Rijadzie.

Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie skoordynowane.

Firma Dar z grupy Sidara z siedzibą w Dubaju, czyli generalny projektant inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer), kończy dokumentację koncepcyjną m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych wraz z budynkami technicznymi w ich sąsiedztwie. Ponadto opracowuje projekt robót budowlanych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem.

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk Newsfoto: Mat. prasowe/Wizualizacje



W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering). W ramach tej puli projektów firma JSK Architekci prowadzi zaawansowane prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego, a konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm dla budynków służb ratowniczo-gaśniczych.

Spółka CPK podpisała też umowę z konsorcjum PIG Architekci i GMT na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych.

Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Na potrzeby nowoczesnej sortowni bagażu powstanie m.in. ponad 11 km taśmociągów bagażowych. System będzie umożliwiał niezawodny i szybki transport bagażu, w tym w szczególności transferowego oraz maksymalne skrócenie czasu wydawania bagażu po przylocie.

Spółka CPK zakłada, że do końca 2024 r. uzyska od Wojewody Mazowieckiego decyzję lokalizacyjną, po otrzymaniu której możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska.

Obecnie na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN).

Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News
Jest projekt budowlany dla CPK. Tak będzie wyglądać lotnisko! [WIZUALIZACJE] - Grodzisk News




ZOBACZ TEŻ




💬︎   dodaj komentarz

Ten port powinien być już wybudowany 20 lat temu tak jak wiele innych inwestycji kolej dużych prędkości autostrady elektrownie atomowe itd.

Adam
14-10-2024 18:07

Zamiast kasy dla ukrów inwestycje w infrastrukturę cywilną i wojskową

Marek Nowakowski
15-10-2024 08:05

Ja nie chcę tego hałasu nad sobą ,nie potrzebuje bałaganu.Wystarczy że nad głową latają z Okęcia i z Modlina to teraz będzie jeszcze z Baranowa .W okresie wakacyjnym tu idzie zwariować a teraz trzecie miejsce .

Irena Witecka
15-10-2024 09:46

pokaż wszystkie komentarze (5)







📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.