27
08 2020
Piotr Antos Grodzisk News
27.08.2020, godz. 07:10
Od kilku miesięcy trwają intensywne prace przy renowacji starej hali elektrowozowni EKD (a później WKD) z 1927 r. Sprawdziliśmy jak przebiegają prace oraz kiedy obiekt zostanie oddany do użytku.
Przedmiotem prac jest remont części niezadaszonej hali byłej elektrowozowni znajdującej się na terenie siedziby WKD w Grodzisku wraz z odbudową zadaszenia oraz budową wewnętrznej sieci hydrantowej i zewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej.
Jak wyjaśnił nam Krzysztof Kulesza z Warszawskiej Kolei Dojazdowej ?obecnie zasadnicze prace koncentrują się na montażu elementów użebrowania nowej konstrukcji dachowej w formie drewnianych dźwigarów kratowych ze stalowymi ściągami. Równocześnie rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z rekonstrukcją stolarki drzwiowej (wrót wjazdowych do hali)?.
Od 1927 do 1986 r. hala ta służyła przeglądom taboru WKD ? najpierw angielskim wagonom serii EN80, potem zespołom trakcyjnych serii EN94. W czasie II wojny światowej hala ta została poważnie rozbudowana przez Niemców. Znalazła się tam m.in. kuźnia. W 1986 r. zakończono budowę nowej hali przeglądowo-naprawczej i to tam przeniesiono utrzymanie taboru. Obecnie jedynie ?niemiecka? część starej hali jest użytkowana. Do czego zatem ma służyć ponownie najstarsza część hali?
? Zadaszenie nieużytkowanej dotychczas części starej hali jest realizowane w związku z potrzebami zaplecza technicznego Wydziału Napraw
i Utrzymania Taboru. Niektóre z pomieszczeń nowej hali przeglądowej w związku z dostawą i montażem w ostatnich latach nowych urządzeń do obsługi taboru zmieniły swoje przeznaczenie. W związku z tym niezbędne okazało się wygospodarowanie oraz zabezpieczenie dodatkowej kubatury dla celów serwisowych i magazynowych ? wraz z zapewnieniem prowadzących do niej ciągów transportowych oraz infrastruktury technicznej. Z uwagi na fakt, iż Warszawska Kolej Dojazdowa posiada kilka sztuk pojazdów zachowanych dla celów historycznych (wagony EN80 i EN94), które również podlegają bieżącej konserwacji, określona część hali będzie przeznaczona do potrzeb związanych z ich garażowaniem w całkowitym uniezależnieniu od warunków atmosferycznych ? opowiada Kulesza.
Historycznie do hali prowadziło siedem torów. Teraz ma być ich mniej. ? Doprowadzone są dwa tory, z których jeden będzie służyć jako tor przelotowy, umożliwiający połączenie z pozostałymi, zadaszonymi sekcjami hali. Drugi z torów będzie poprowadzony wzdłuż części pokrytej nowym zadaszeniem, po czym zostanie zakończony kozłem oporowym przed nowo wybudowaną ścianą ogniową, oddzielającą od części hali aktualnie eksploatowanej. Nie jest wykluczone ułożenie w przyszłości wewnątrz zadaszonej części hali dodatkowego, trzeciego toru. Ewentualna decyzja w tym zakresie zostanie podjęta po zakończeniu wszystkich prac,
w ramach podziału poszczególnych sekcji zadaszonej części hali ze względu na docelowe ich przeznaczenie ? opisuje Krzysztof Kulesza.
Wszystkie prace mają zostać wykonane do dnia 26 grudnia 2020 r. Czekamy zatem z niecierpliwością na efekt końcowy, tymczasem poniżej galeria zdjęć z różnych etapów remontu.
Autor dziękuje Warszawskiej Kolei Dojazdowej za zgodę na udostępnienie zdjęć z remontu hali.
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.