reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

01

03 2015

EN57AL Kolei Mazowieckich ? czyli prawie nowy pojazd


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

EN57AL Kolei Mazowieckich ? czyli prawie nowy pojazd - Grodzisk News


Koleje Mazowieckie sukcesywnie modernizują stare i wysłużone pociągi EN57. Jednym z ?owoców? takich zabiegów są składy EN57AL. Czym one się różnią od pierwowzoru?


REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

EN57 to najbardziej popularny pociąg podmiejski w Polsce. W latach 1961?1993 w PaFaWag Wrocław wyprodukowano przeszło 1400 takich składów. Większość nabyły PKP, jednak kilkanaście sztuk trafiło na eksport do Jugosławii (po latach część trafiła do Słowenii, a cześć została w późniejszych czasach zakupiona przez ZNTK Mińsk Mazowiecki i NEWAG Nowy Sącz).

Od początku XXI w. EN57 zaczęto poddawać głębszym modernizacjom. Od 2011 r. ZNTK Mińsk Mazowiecki wprowadziły nowy podtyp składu EN57 po modernizacji ? EN57AL (skrót AL oznacza ?asynchroniczny lubelskie? ? pierwsze składy po takiej modernizacji właśnie tam trafiły). Następne EN57AL w zakresie modernizacji podobnej do zakresu modernizacji zleconej przez Koleje Mazowieckie trafiły do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i zostały użyczone tamtejszemu zakładowi Przewozów Regionalnych (obsługują m.in. pociągi interREGIO z Łodzi do Warszawy). Zmodernizowano wtedy w taki sposób cztery składy (obecnie w trakcie realizacji jest przetarg na kolejne cztery). Następnie siedem tak zmodernizowanych pociągów trafiło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, które użyczyły ich Zachodniopomorskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych.

W grudniu 2013 r. Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na naprawy główne z modernizacją 27 swoich EN57. Do przetargu stanęły ZNTK Mińsk Mazowiecki i NEWAG Nowy Sącz. Po ocenie ofert wybrano pierwszą z firm i w marcu 2014 r. podpisano umowę. Modernizacja składów polegała m.in. na wymianie czoła na bardziej nowoczesne (ZNTK zaoferował lekko opływowe czoło), drzwi na odskokowo-przesuwne, silników na asynchroniczne, zbudowaniu toalety dla niepełnosprawnych z obiegiem zamkniętym, modernizację kabiny, zabudowanie systemu informacji pasażerskiej. Zaplanowano też nowy układ wnętrza (bez przedziałów). W składach zamontowano wygodne fotele. W członach rozrządczych zostały ustawione w tzw. rzędach ?autobusowych?, a członie środkowym zostały po staremu tj. dwójki naprzeciw siebie. Prędkość pociągów została podniesiona do 120 km/h. Ze starych składów zostały tak naprawdę zestawy kołowe (które zostały jednak lekko zmodernizowane) i rama pojazdu. Składy wyposażono również w WiFi.

Pierwsza z jednostek po modernizacji wyjechała na jazdy próbne do Siedlec pod koniec sierpnia 2014 r. 18 września 2014 r. dwa EN57AL wyruszyły w swój pierwszy kurs z pasażerami po modernizacji do Pilawy. Składy po modernizacji zostają przydzielone głównie do Sekcji Warszawa Ochota Postojowa przez co najczęściej można je spotkać na linii z Warszawy do Dęblina i Mińska Mazowieckiego, czy z Radomia do Dęblina, Skarżyska i Drzewicy. Pojawiają się również na linii Warszawa ? Skierniewice, Warszawa ? Radom i Warszawa ? Sochaczew. Na tej pierwszej przede wszystkim często obsługują połączenie przyspieszone ?Bolimek? (Warszawa Wschodnia-Żyrardów) i rzadziej niektóre kursy do Grodziska i Skierniewic. W chwili obecnej Koleje Mazowieckie odebrały już 18 sztuk. Wszystkie składy mają zostać oddane do użytku do końca listopada b.r. jednak patrząc na dotychczasowe dostawy i liczbę składów która obecnie znajduje się w modernizacji należy mieć nadzieje na wcześniejszy powrót wszystkich składów po ?liftingu?. Po przyjściu tych jednostek do Kolei Mazowieckich, spółka ta będzie mieć 101 EN57 po głębszej modernizacji (na 186 użytkowanych przez tę spółkę).

Po oddaniu do użytku pozostałych składów EN57AL komfort podróżowania powinien się podnieść, niemniej jednak należy mieć nadzieję, że spółka w następnych latach będzie kupować więcej nowego sprzętu niż inwestować w modernizację starego.

...





💬︎   dodaj komentarz

PaFaWag nie powinien zaprzestawać produkowania jednostek EN57. Ciekawe, jak Pesa Bydgoska poradziłaby sobie z ich modernizacją... Z pewnością miałyby bardziej asynchroniczne czoło :-) . Zobaczycie, jeszcze Kible przeżyją Darty, Pendolino, TGV, Shinkansena...

KibelMan
02-02-2016 12:24

Prawdę mówiąc EN57AL zostały trochę pozmieniane również przez PESĘ. PaFaWag na pewno mógłby zrobić coś ze starych wagonów, zamiast dzierżawić. Może wyszłoby coś ludzkiego:)

Rezigiusz
19-03-2016 21:50








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.