17
09 2021
Dominik Pietraszek Grodzisk News
17.09.2021, godz. 17:11
Spółka Centralnym Port Komunikacyjny jako pierwsza w naszym kraju opracowała standardy Kolei Dużych Prędkości. Prędkość projektowa na danym odcinku dochodzi nawet do 350 km/h.
Opracowane standardy z Instytutem Kolejnictwa przy współpracy z partnerami zagranicznymi pozwolą zapewnić zachowanie jednolitych parametrów technicznych dla linii projektowanych w różnym czasie przez różne podmioty: spółkę CPK, wykonawców dokumentacji projektowej (studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych), firmy budowlane (projekty wykonawcze) i inne instytucje z branży transportowej, w tym spółki Grupy PKP. Opracowanie to liczy sobie aż 31 tomów.
Podstawowa sieć KDP ma łączyć największe polskie miasta a także obejmować dwie linie transgraniczne do Czech o łącznej długości 750 km. Jak podaje spółka CPK, prędkość projektowa w zależności od odcinka to od 250 do 350 km/h.
– Bez standardów technicznych KDP, nie dałoby się efektywnie projektować ani budować linii kolejowych dużych prędkości, czyli tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i planowanego lotniska – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To bardzo ważny krok w ramach realizacji części kolejowej programu inwestycyjnego CPK, która jest już zaawansowana. Dla kilkuset kilometrów planowanych linii dobiegają już końca inwentaryzacje przyrodnicze, trwa też opracowywanie studiów wykonalności – podkreśla.
Zdaniem Mikołaja Wilda, prezesa spółki CPK to przełomowy moment. – Wprowadzamy standardy techniczne KDP jako pierwsza inwestycja w Polsce. Ich beneficjentami będzie szerokie grono instytucji i firm branży kolejowej. Standardy stanowią zbiór specjalistycznych danych niezbędnych dla producentów materiałów i urządzeń wykorzystywanych na kolei, dla producentów taboru kolejowego i dla przewoźników kolejowych. Standardy zapewnią też spójność infrastruktury KDP z systemami działającymi lub planowanymi w krajach sąsiednich – zaznacza Wild.
Budowa Kolei Dużych Prędkości skróci podróż nie tylko na terenie Polski, ale również np. do Berlina. Dzięki budowie linii kolejowej nr 85 Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań o standardzie KDP, czyli fragmentu tzw. igreka, przejazd z Warszawy do stolicy Niemiec skróci się o 40 minut.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.