08
06 2022
Dominik Pietraszek Grodzisk News
08.06.2022, godz. 11:15
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Rekomendowany przebieg linii kolejowej został wybrany spośród czterech wariantów. Pod uwagę brano aspekty m.in. społeczno-gospodarcze, ruchowo-eksploatacyjne, środowiskowe i ekonomiczne. – Odcinek Warszawa – Łódź jest pierwszym projektem w ramach Programu Kolejowego CPK, dla którego rozpoczęliśmy realizację STEŚ. I dzisiaj, ogłaszając wariant inwestorski dokładnie rok później dowodzimy, że inwestycje kolejowe w Polsce da się realizować sprawniej i efektywniej, dotrzymując zakładanych harmonogramów. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży między tymi miastami o połowę. Historia transportu RP wkracza na nowe tory – poinformował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
W naszym regionie linia kolejowa wg wariantu inwestorskiego miałaby przebiegać m.in. przez Biskupice, Czubinek w powiecie pruszkowskim, a także przez Guzów (w powiecie żyrardowskim). Jeżeli chodzi o powiat grodziski to tu będzie wybudowany węzeł kolejowy CPK i nie ma go na opracowaniu poza fragmentem w rejonie Żukowa.
Pomóc w wybraniu odpowiedniego wariantu miały również konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami (25 spotkań otwartych i dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin), które zaowocowały 19 tys. opinii i uwag. CPK zapewnia, że wzięło je pod uwagę. Ponadto przez 14 miesięcy na terenie obejmującym łącznie ok. 27 ha eksperci prowadzili obserwacje środowiskowe.
Bardzo ważną częścią tego etapu było również optymalne wpisanie nowej linii w funkcjonowanie istniejących linii kolejowych, co oznacza m.in. wybudowanie łącznic umożliwiających prowadzenie ruchu regionalnych ekspresów łączących np. Skierniewice i Łowicz z Łodzią. Do sieci kolejowej zostaną włączone Brzeziny, gdzie powstanie nowa stacja.
Wariant inwestorski jest gotowy równo rok od momentu podpisania umowy z wykonawcą na prace przygotowawcze. Jak przekonują przedstawiciele CPK, to rekordowe tempo. – Tę część projektu udało się zrealizować w rekordowym czasie dzięki pełnemu zaangażowaniu i determinacji całego zespołu CPK. Mamy świadomość, że inwestycje kolejowe CPK spowodują zdecydowany wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów – podkreślił Mikołaj Wild, prezes zarządu spółki CPK.
Kolejnym krokiem jest przedstawienie wariantu inwestorskiego, wraz dwoma innymi wariantami alternatywnymi we wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu spółka będzie mogła ubiegać się o decyzję lokalizacyjną i pozwolenie na budowę oraz realizację.
ZOBACZ TEŻ
Dzień dobry jak zawsze mapy są nie dokładne jak by rysowane przez smerfów więc pokazane przebiegi są teoretyczne. To jest tak potrzebna inwestycja jak krosta na dupie.
nowy
09-06-2022 05:39
O ile mi wiadomo, Żuków leży w powiecie Grodziskiem. Może chodziło Panu redaktorowi i Żbików?
Bezstronny
11-06-2022 12:16
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.