22
07 2024
Dominik Pietraszek Grodzisk News
22.07.2024, godz. 20:11
Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z kilkoma innymi instytucjami przeprowadzi konsultacje z pasażerami i branżą kolejową w sprawie tzw. Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ).
CPK przeprowadzi te konsultacje wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego w drugiej połowie tego roku.
Czym w ogóle jest HRJ? To cykliczny rozkład jazdy pociągów pasażerskich oparty na stałych liniach komunikacyjnych po wybudowaniu linii "Y" Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań. Ma on zakładać odpowiednio dużą częstotliwość kursowania pociągów, a także odpowiednie ich rozłożenie w dobie i porach roku. Ma to być koncepcja dostępu do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu – w zależności od miejsca zamieszkania: bezpośrednio, koleją regionalną, autobusem dowozowym.
– W grudniu 2030 r. wygasa bieżąca umowa dotycząca świadczenia usług publicznych (PSC – Public Service Contract) z PKP Intercity w ramach przewozów dalekobieżnych. Strony, z którymi Ministerstwo Infrastruktury zawrze kolejną umowę na ich świadczenie, zostaną wyłonione w konkurencyjnych przetargach. Dzięki zaawansowanemu równolegle procesowi inwestycyjnemu, chcemy zwiększyć liczbę połączeń obsługiwanych w pełni komercyjnie, czyli bez dopłat ze strony państwa. Umożliwi to konkurencję między przewoźnikami, a co za tym idzie presję na obniżenie cen biletów w najszybszych pociągach. Cieszę się, że dzięki wspólnej pracy ekspertów z Ministerstwa Infrastruktury, CPK i PKP PLK, powstaje narzędzie niezbędne do znaczącego usprawnienia rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Jak zapewnia CPK, HRJ ma być narzędziem do liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce i jednocześnie bazę dla organizatora przewozów pozwalającą na stworzenie precyzyjnego planu transportowego dla krajowych i międzynarodowych przewozów dalekobieżnych.
Zgodnie z założeniem, HRJ ma być bazą, na podstawie której ogłoszone zostaną przetargi na wybór operatorów danych przewozów dotowanych w ramach kontraktów wieloletnich oraz przydzielona zostanie przepustowość dla przewozów komercyjnych na liniach konwencjonalnych i dużych prędkości.
Nowy cykliczny rozkład jazdy mający zapewnić większą dostępność pociągów po raz pierwszy ma wejść w życie w grudniu 2030 r. Jednak zanim to nastąpi, przeprowadzone zostaną szerokie konsultacje zarówno z podróżnymi jak i przewoźnikami. – Nawet najlepszy teoretyczny model nie sprawdzi się, jeśli nie zostanie zweryfikowany przez praktyków. Dlatego w ramach projektu HRJ przewidziane zostały szerokie konsultacje, do których zaproszeni są zarówno pasażerowie, jak też branża: organizatorzy transportu i przewoźnicy. Konsultacje obejmą założenia dla rozkładu jazdy, nowe zasady organizacji rynku w zakresie obowiązku świadczenia usług publicznych i przewozów komercyjnych oraz rozwiązania w zakresie alokacji przepustowości. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, w trakcie procesu konsultacji udostępnimy szczegółowe dane analityczne opracowane na bazie prognozy ruchu stworzonej w PMT – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Szczegóły dotyczące Horyzontalnego Rozkładu Jazdy są dostępne tutaj.
ZOBACZ TEŻ
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.