20
03 2015
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
20.03.2015, godz. 17:19
Kilka dni temu informowaliśmy, iż podkowianie skarżą się na zbyt głośne i uciążliwe sygnały dźwiękowe pociągów WKD i chcą, aby coś w tej kwestii zrobiono. W poniedziałek odbyło się spotkanie podkowiańskich samorządowców z przedstawicielami zarządu przewoźnika. Czy udało się wypracować optymalne rozwiązania?
Obecna Ustawa o transporcie kolejowym raz regulacje Urzędu Transportu Kolejowego nakładają na WKD bezwzględny nakaz stosowania sygnałów dźwiękowych informujących o zbliżaniu się do przejazdu. Mimo że kolejarze twierdzą, iż głośność sygnałów ustawiono w dolnych granicach wymaganej normy, to wciąż przeszkadzają one mieszkańcom okolicznych miejscowości.
? Właśnie po to się spotkaliśmy, Abu poszukać możliwości rozwiązania problemu i wspólnie doszliśmy do wniosku, ze rezygnacja z sygnału ?Baczność!? nie byłaby dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem. Natomiast dobrze by się stało, gdyby był on mniej inwazyjny. I okazuje się, że jest możliwość wystąpienia o pewne odstępstwa pozwalające zastosować inne elementy zwiększające bezpieczeństwo, chodzi m.in. o zmniejszenie prędkości pociągów do 20 km/h w strefie przejazdów niestrzeżonych, montaż dodatkowej sygnalizacji świetlnej czy montaż barier kierunkowych dla przechodniów. To pozwoliłoby obniżyć kategorię bezpieczeństwa i w rezultacie być może także zmniejszyć głośność syren z dzisiejszych 119?120 decybeli o pięć do ośmiu decybeli, co przy logarytmicznym, a nie liniowym sygnale byłoby bardzo odczuwalne dla mieszkańców ? mówi Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej. ? Będziemy wspierać WKD w staraniach o uzyskanie odstępstw i zastosowanie tych rozwiązań. Będę do tego namawiał też kolegów samorządowców z innych gmin, przez które przejeżdża kolejka ? dodaje.
O komentarz w sprawie spotkania prosimy również przewoźnika, który do kwestii obniżenia głośności pociągowych syren podchodzi wciąż bardzo ostrożnie. ? Należy zaznaczyć, że zaproponowana wartość (111?112 decybeli ? przyp. red.) znajduje się znacznie poniżej poziomu określonego w krajowych normach oraz dokumencie TSI-Hałas (Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności) i warunkiem podjęcia jakichkolwiek działań jest uprzednie uzyskanie odstępstwa w drodze zmiany Ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy ? wyjaśnia Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD.
? O zmiany w ustawie właśnie także musimy zawalczyć najpierw na poziomie wojewody i ewentualnie dalej. ? Ważnym argumentem w dyskusji za zmianą przepisów jest fakt, że WKD jak żadna inna linia kolejowa przebiega blisko terenów zabudowanych, skupisk ludzki i należy wziąć to pod uwagę ? podkreśla Tusiński.
Na spotkaniu strony dyskutowały także na temat wprowadzenia dodatkowego sygnału dźwiękowego ostrzegającego o odjeździe pociągu. ? Mówiliśmy o dzwonku stosowanym w dawniejszych pociągach ? mówi podkowiański włodarz.
Co na to WKD? ? Potwierdzamy, że w najbliższym czasie będzie analizowana możliwość zastosowania dodatkowego sygnału dźwiękowego informującego osoby znajdujące się w najbliższym otoczeniu pociągu podczas jego postoju na stacji/przystanku osobowym, który byłby używany tuż przed odjazdem. Do dodatkowego ostrzegania mógłby zostać wykorzystany sygnał do jazdy manewrowej lub zainstalowany całkowicie nowy, niezależny od dotychczasowych ? zaznacza Krzysztof Kulesza.
Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.