reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

09

07 2021

Bliski kres eksploatacji klasycznych EN57 w Kolejach Mazowieckich


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

foto: Piotr AntosBliski kres eksploatacji klasycznych EN57 w Kolejach Mazowieckich - Grodzisk News


Od 2019 r., Koleje Mazowieckie sukcesywnie wycofują z ruchu niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57. Jednocześnie trwają dostawy nowych Flirtów z siedleckiego Stadlera.


Na dziś w ruchu pozostaje 15 składów EN57 w Kolejach Mazowieckich. 4 z nich należą do Sekcji w Tłuszczu, gdzie obsługują połączenia na linii z Tłuszcza do Ostrołęki, a kolejne 11 do Sekcji Warszawa Ochota, gdzie jeżdżą na liniach z Warszawy do Żyrardowa, Sochaczewa, Zielonki, Dęblina i Góry Kalwarii. Oprócz tego spółka posiada ponad 130 EN57 dogłębnie zmodernizowanych.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

Choć składy EN57 najbardziej przypominają pojazdy, które opuściły wrocławskiego producenta PaFaWag w drugiej połowie XX wieku, to jednak poddano je kilku mniejszym lub większym modernizacjom. We wszystkich znajdują się nowe fotele pasażerskie, pojazdy wyposażono w zewnętrzny i wewnętrzny system informacji pasażerskiej (z zapowiadaniem przystanków włącznie), ale także system niepozwalający na jazdę z otwartymi drzwiami. Część jednostek posiada także bezprzewodowy Internet (WiFi). Ponadto EN57 Kolei Mazowieckich są wyposażone w nowe sprężarki i przetwornice.

Od 2019 r. z ruchu wycofano 31 zespołów. Większość z nich oczekiwała na wykonanie napraw poziomu P5 (dawna naprawa główna), w ramach której sprawdza się wszystkie części i wymienia się na nowe tym samym przywracając ich fabryczne parametry, co w obliczu dostaw 61 pięcioczłonowych Flirtów byłoby działaniem nieopłacalnym. Wcześniej kilkanaście jednostek wystawiono na sprzedaż, jednak poza jedną jednostką (którą odkupił ZNTK Mińsk Mazowiecki i zmodernizował dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego) nie było chętnych na ich zakup. Postanowiono więc je złomować. Pierwszych 6 jednostek zostało pociętych w maju b.r.

Koleje Mazowieckie nie planują już wykonywania napraw jednostkom serii EN57. Ostatnie naprawy, wszystkie eksploatowane obecnie zespoły przeszły w latach 2017-2019, co oznacza, że będą mogły być używane maksymalnie do 2024 r. Również Spółka nie planuje już eksploatować odkupionych w 2007 r. od NEWAG-u Nowy Sącz i poddanych lekkiemu liftingowi (zespoły otrzymały m.in. nowe ściany czołowe) EN57 o numerach 1109 i 1173.

Jedynym wyjątkiem jest „Babcia” czyli EN57 z numerem 038. Został on wyprodukowany w 1963 r. we wrocławskim PaFaWagu i do marca tego roku pozostawał w ruchu, obsługując połączenia pomiędzy Tłuszczem, a Ostrołęką. Jest to najstarszy eksploatowany EN57 w Polsce i drugi, najstarszy zachowany EN57. Obecnie przechodzi on naprawę 4 poziomu utrzymania (dawna naprawa rewizyjna) w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Sochaczewie, w ramach której sprawdza się wszelkie części i wymienia je w przypadku ich zużycia. Ciekawostką jest to, iż po tej naprawie pojazd zyska żółto-granatowe barwy, w których opuścił on prawie 60 lat temu mury PaFaWag Wrocław. Jak przekazała nam Donata Nowakowska, rzecznik prasowa Kolei Mazowieckich, pojazd ten do 2026 r. będzie wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim na Mazowszu. W ramach obecnie przeprowadzanej naprawy, pojazd ten poza przywróceniem historycznego schematu malowania, nie będzie miał przywróconego, fabrycznego wyglądu wnętrza. Niewykluczone iż spółka zachowa ten zespół do celów muzealnych.

Zespół EN57-038, w trakcie obsługi pociągu osobowego z Warszawy do Żyrardowa, Grodzisk Mazowiecki, 29.04.2020 r.  - Grodzisk Newsfoto: Piotr Antos

Zespół EN57-038, w trakcie obsługi pociągu osobowego z Warszawy do Żyrardowa, Grodzisk Mazowiecki, 29.04.2020 r.


Pierwszy wyprodukowany EN57, oczekujący na lepsze czasy na terenie elektrowozowni - Grodzisk Newsfoto: Piotr Antos

Pierwszy wyprodukowany EN57, oczekujący na lepsze czasy na terenie elektrowozowni


ZOBACZ TEŻ







Dodaj komentarz

Regulamin

akceptuję regulamin komentarzy na GrodziskNews.pl


Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii użytkowników oraz tych, które nie są ich własnością. Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Jednocześnie redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania treści naruszających „netykietę” lub treści niepożądanych.

Za treści i działania niepożądane w portalu GrodziskNews.pl uznaje się:
– pornografię
– wulgarne, ordynarne i chamskie wypowiedzi, również takie, które stanowią zaprzeczenie pojęcia dyskusji na dobrym poziomie oraz obrażają kluby, osoby czy instytucje
– treści o charakterze prowokacyjnym
– wklejanie linków innych stron w oderwaniu od kontekstu dyskusji.
– rażące i celowe łamanie zasad języka polskiego

Informacje i materiały nadsyłane przez czytelników do redakcji portalu GrodziskNews.pl mogą być wykorzystywane według uznania członków zespołu redakcyjnego na potrzeby pracy nad publikacją oraz w samym artykule; chyba że w korespondencji z osobą nadsyłającą zaznaczono inaczej.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.

Portal GrodziskNews.pl zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w regulaminie.



Treść komentarza
Podpis







📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.