TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja

09

07 2021

Bliski kres eksploatacji klasycznych EN57 w Kolejach Mazowieckich


Grodzisk News


foto: Piotr AntosBliski kres eksploatacji klasycznych EN57 w Kolejach Mazowieckich - Grodzisk News


Od 2019 r., Koleje Mazowieckie sukcesywnie wycofują z ruchu niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57. Jednocześnie trwają dostawy nowych Flirtów z siedleckiego Stadlera.


reklama Grodzisk mazowiecki

Na dziś w ruchu pozostaje 15 składów EN57 w Kolejach Mazowieckich. 4 z nich należą do Sekcji w Tłuszczu, gdzie obsługują połączenia na linii z Tłuszcza do Ostrołęki, a kolejne 11 do Sekcji Warszawa Ochota, gdzie jeżdżą na liniach z Warszawy do Żyrardowa, Sochaczewa, Zielonki, Dęblina i Góry Kalwarii. Oprócz tego spółka posiada ponad 130 EN57 dogłębnie zmodernizowanych.

REKLAMA
reklama Grodzisk mazowiecki

Choć składy EN57 najbardziej przypominają pojazdy, które opuściły wrocławskiego producenta PaFaWag w drugiej połowie XX wieku, to jednak poddano je kilku mniejszym lub większym modernizacjom. We wszystkich znajdują się nowe fotele pasażerskie, pojazdy wyposażono w zewnętrzny i wewnętrzny system informacji pasażerskiej (z zapowiadaniem przystanków włącznie), ale także system niepozwalający na jazdę z otwartymi drzwiami. Część jednostek posiada także bezprzewodowy Internet (WiFi). Ponadto EN57 Kolei Mazowieckich są wyposażone w nowe sprężarki i przetwornice.

Od 2019 r. z ruchu wycofano 31 zespołów. Większość z nich oczekiwała na wykonanie napraw poziomu P5 (dawna naprawa główna), w ramach której sprawdza się wszystkie części i wymienia się na nowe tym samym przywracając ich fabryczne parametry, co w obliczu dostaw 61 pięcioczłonowych Flirtów byłoby działaniem nieopłacalnym. Wcześniej kilkanaście jednostek wystawiono na sprzedaż, jednak poza jedną jednostką (którą odkupił ZNTK Mińsk Mazowiecki i zmodernizował dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego) nie było chętnych na ich zakup. Postanowiono więc je złomować. Pierwszych 6 jednostek zostało pociętych w maju b.r.

Koleje Mazowieckie nie planują już wykonywania napraw jednostkom serii EN57. Ostatnie naprawy, wszystkie eksploatowane obecnie zespoły przeszły w latach 2017-2019, co oznacza, że będą mogły być używane maksymalnie do 2024 r. Również Spółka nie planuje już eksploatować odkupionych w 2007 r. od NEWAG-u Nowy Sącz i poddanych lekkiemu liftingowi (zespoły otrzymały m.in. nowe ściany czołowe) EN57 o numerach 1109 i 1173.

Jedynym wyjątkiem jest „Babcia” czyli EN57 z numerem 038. Został on wyprodukowany w 1963 r. we wrocławskim PaFaWagu i do marca tego roku pozostawał w ruchu, obsługując połączenia pomiędzy Tłuszczem, a Ostrołęką. Jest to najstarszy eksploatowany EN57 w Polsce i drugi, najstarszy zachowany EN57. Obecnie przechodzi on naprawę 4 poziomu utrzymania (dawna naprawa rewizyjna) w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Sochaczewie, w ramach której sprawdza się wszelkie części i wymienia je w przypadku ich zużycia. Ciekawostką jest to, iż po tej naprawie pojazd zyska żółto-granatowe barwy, w których opuścił on prawie 60 lat temu mury PaFaWag Wrocław. Jak przekazała nam Donata Nowakowska, rzecznik prasowa Kolei Mazowieckich, pojazd ten do 2026 r. będzie wykorzystywany w regularnym ruchu pasażerskim na Mazowszu. W ramach obecnie przeprowadzanej naprawy, pojazd ten poza przywróceniem historycznego schematu malowania, nie będzie miał przywróconego, fabrycznego wyglądu wnętrza. Niewykluczone iż spółka zachowa ten zespół do celów muzealnych.

Zespół EN57-038, w trakcie obsługi pociągu osobowego z Warszawy do Żyrardowa, Grodzisk Mazowiecki, 29.04.2020 r.  - Grodzisk Newsfoto: Piotr Antos

Zespół EN57-038, w trakcie obsługi pociągu osobowego z Warszawy do Żyrardowa, Grodzisk Mazowiecki, 29.04.2020 r.


Pierwszy wyprodukowany EN57, oczekujący na lepsze czasy na terenie elektrowozowni - Grodzisk Newsfoto: Piotr Antos

Pierwszy wyprodukowany EN57, oczekujący na lepsze czasy na terenie elektrowozowni


ZOBACZ TEŻ




💬︎   dodaj komentarz








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2021 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.