30
08 2023
Adam Fabisiewicz Grodzisk News
30.08.2023, godz. 16:55
Stołeczna firma Databout wykona projekt poszerzenia 89-kilometrowego odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowę wykonawczą opiewającą na 25,5 mln zł.
Jak mówią drogowcy, projekt uwzględnia zastosowanie nowatorskich rozwiązań pozwalających na samowystarczalność energetyczną oświetlenia węzłów i całego odcinka.
- Dotrzymujemy słowa i realizujemy inwestycje, które zapowiedzieliśmy. Autostrada A2 między Warszawą a Łodzią zostanie poszerzona o jeden pas ruchu w każdą stronę. To szczególnie ważne w kontekście spodziewanego dalszego wzrostu ruchu na tej drodze. Zastosujemy tu także nowatorskie rozwiązania proekologiczne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zgodnie z podpisaną dziś umową firma projektowa będzie miała 18 miesięcy na wykonanie pełnej dokumentacji, na podstawie której autostrada między Warszawą a Łodzią zostanie w przyszłości rozbudowana o dodatkowe pasy. O poszerzenie od dawna dopominają się zwykli kierowcy, jak i przedstawiciele firm transportowych, zwłaszcza że omawiany odcinek A2 jest jedną z bardziej zatłoczonych tras w Polsce.
– Można przyjąć, że średni ruch dobowy między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory waha się od ponad 50 do blisko 100 tysięcy pojazdów. Należy także przyjąć, że ruch jeszcze się zwiększy w związku z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego – przyznaje GDDKiA. .
Poszerzenie ma ten problem rozwiązać, a przetarg już na prace budowlane rządowa agenda zamierza ogłosić wiosną 2025 r. i w tym samym roku podpisać umowę.
A co znajdzie się w projekcie budowlanym? – Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów. Będziemy tu z pewnością korzystali z bogatych doświadczeń, jakie dały nam np. rozbudowa drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy kończąca się właśnie rozbudowa drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady (A1). W obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów – zapowiedziała GDDKiA.
–W przypadku rozbudowy autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu! To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń – dodała.
Prace przy poszerzeniu A2 będą musiały zostać skoordynowane z z innymi robotami, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą a Łodzią, Chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów.
Poszerzenie do trzech pasów spowoduje ten sam efekt co na trasie S8 w Warszawie, skakanie z pasa na pas, ciągłe kolizje i korki. Jeśli ta autostrada ma za mało przepustowość to należy wybudować równolegle drugą bezpośrednią do większych miast bez ruchu lokalnego aglomeracji warszawskiej. Na pewno A2 nie będzie szans dojechać szybko z CPK do Warszawy.
Andrzej
30-08-2023 19:32
Po pierwsze to trzeba nauczyć ludzi jak się jeździ na 3-pasmowej drodze. 95% osób nie ma o tym zielonego pojęcia i jadą jak barany środkowym pasem cały czas.
Ralf
31-08-2023 00:11
Niestety, zgadzam się z Tobą że, większość kierowców to "mistrzowie środkowego" pasa... może jednak nie jak "barany", bo to obraźliwe raczej słowo.... ja bym użył zwrotu niedoinformowani (lub może niedouczeni) użytkownicy drogi szybkiego ruchu.
Pozdrawiam
aaa
31-08-2023 08:32
Copyright © 2014-2023 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.