reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

18

04 2019

Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie "wbrew wszelkim parametrom"


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie "wbrew wszelkim parametrom" - Grodzisk News



Jedną z takich analiz, które wyczerpująco przedstawiają inny punkt widzenia. Nadesłał do naszej redakcji Andrzej Podlaszewski, bydgoski elektronik i obserwator rynku komunikacyjnego w Polsce. Jego zdaniem lokalizacja CPK w Baranowie jest wbrew wszelkim parametrom. Zachęcamy do przeczytania jego analizy, którą zamieszczamy poniżej.

                          
                                ***
CPK ma być hubem czyli lotniskiem przesiadkowym dla lotów dalekosiężnych ,międzykontynentalnych oraz ogólnopolskim węzłem kolejowym. CPK to wielkie, bardzo potrzebne przedsięwzięcie, które może uporządkować wiele dziedzin, a zwłaszcza kolej.

REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

odstawowym parametrem dla tak wielkiego przedsięwzięcia o znaczeniu nawet środkowoeuropejskim jest dobry dostęp dla jak największej liczby pasażerów i najkrótsza droga dostawy towarów .I obszar spełniający te elementarne logistyczne i po prostu geometryczne wymaganie jest tylko jeden: południowo-zachodnia strona Łodzi. Blisko środka Polski z uwzględnieniem najlepszego/najbliższego dostępu do najgęściej zaludnionych obszarów Polski (południe i środkowy-zachód) oraz Europy Środkowej czyli południowo-zachodni sąsiedzi Polski (głównie Czechy, Słowacja i dalej Austria i Węgry). W Niemczech wielki hub położony jest w pobliżu Frankfurtu czyli w mieście o podobnej liczbie mieszkańców co Łódź - ok 700tyś. I właśnie Frankfurt jest położony pośrodku najgęściej zaludnionych landów.

Warszawa położona jest na wschód od środka Polski czyli CPK obok Warszawy nie spełnia podstawowego warunku czyli najlepszej ogólnopolskiej dostępności a dodatkowo wschód Polski jest słabiej zaludniony. Ostro to pokazują rysunki z kołami o promieniu ok. 200 km. Powszechnie się uważa, że dla odległości do 200 km jest najlepszy wpływ lotniska na rozwój gospodarczy otoczenia. Koło z środkiem w Baranowie wychodzi poza granicę wschodnią a nie obejmuje Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Górnego Śląska, Krakowa! Elementarny błąd logistyczny i strategiczny. CPK a LOT z dwoma bazowymi lotniskami: w Łodzi i w Warszawie najlepszym komentarzem/przykładem będzie cytat: ?Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) ? niemiecki narodowy przewoźnik lotniczy, z siedzibą w Kolonii. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menemprzy międzynarodowym porcie lotniczym pełniącym również jednocześnie funkcję głównego węzła komunikacyjnego Lufthansy, zaś drugim jest międzynarodowy port lotniczy w Monachium"

Jak widać narodowy przewoźnik może mieć dwa główne porty bazowe a własną siedzibę ? w jeszcze innym mieście. Dla LOT-u głównym bazowym portem powinien być hub w/obok Łodzi oraz międzynarodowe, metropolitalne lotnisko Chopina w Warszawie. Siedziba LOT-u w Radomiu?To wcale nie jest żart bo gdyby jeszcze Radom specjalizował się w cargo dla
LOT-u?

I LOT dużo szybciej będzie się rozwijał gdy będzie miał 2 główne, uzupełniające się bazowe lotniska o nieco innych specjalizacjach . A także dlatego, że przyspieszyłoby to rozwój gospodarczy mającej wielki potencjał Łodzi.

Aglomeracja łódzko?warszawska musi mieć przynajmniej 2 duże lotniska (np.aglomeracja londyńska ma 8 lotnisk w tym 4 duże) Bardzo silne i jednocześnie szkodliwe jest przywiązanie do pomysłu, że CPK musi być blisko Warszawy.

Ciągle się mówi o zatykającym się Lotnisku Chopina tak jakby tylko po to miał powstać CPK aby odciążyć lotnisko Chopina .
CPK to jest o wiele większe przedsięwzięcie niż Centralny Port Lotniczy, który miał służyć głównie Warszawie. Obecnie CPK trzeba rozpatrywać także w odniesieniu do aglomeracji łódzko-warszawskiej.

                              ***
W dalszej części opracowania autor podnosi również kwestie ekologii, zagospodarowania przestrzennego, infrastruktury drogowej i kolejowej. Dowodzi, że i pod kątem tych zagadnień lokalizacja CPK nie jest dobrym rozwiązaniem. Całość można przeczytać tutaj





💬︎   dodaj komentarz

a ja znam hydraulika, również obserwatora rynku komunikacyjnego, który twierdzi inaczej... no nie ośmieszajcie się tą "analizą" z cyrklem... 90% powierzchni magazynowej w Polsce jest zlokalizowane w Warszawie i jej okolicach. Warszawa generuje również większość pasażerskiego ruchu biznesowego, więc malowanie kółek cyrklem jest dziecinne, bo nie chodzi o geometryczny środek Polski

Aleks
03-07-2021 19:54








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.