13 09 2017

Remont linii 447: Jak funkcjonuje ZKA?

13.09.2017, godz.: 19:51
Remont linii 447: Jak funkcjonuje ZKA?
Fot. GrodziskNews.pl

Od zamknięcia podmiejskiej linii kolejowej minęło 10 dni. Niektórzy pasażerowie są niezadowoleni z funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej. Zapytaliśmy więc kolejarzy jak z ich perspektywy wygląda obsługa podróżnych na liniach ZG i ZM.

Gwoli formalności przypominamy, że wraz z rozpoczęciem głównej fazy remontu linii kolejowej między Warszawą a Grodziskiem zostało uruchomionych kilka linii zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA). Jedna – oznaczona symbolem ZG – kursować ma pomiędzy Warszawą a Grodziskiem, druga – ZM, obsłuży podróżnych na trasie pomiędzy Grodziskiem a Milanówkiem. Dwie kolejne – oznaczone odpowiednio symbolami ZB oraz ZP – będą woziły ludzi pomiędzy Brwinowem a Warszawą i pomiędzy Pruszkowem a stolicą. Wreszcie piąta linia, o której mowa, to podmiejskie połączenie ZTM nr 717 kursujące na co dzień z Piastowa do Warszawy i z powrotem.

Nas najbardziej interesują te dwie pierwsze dojeżdżające do Grodziska i Milanówka. Wielu pasażerów narzekało m.in. na punktualność przyjazdów, czy nieznajomość trasy przez kierowców autobusów. Zapytaliśmy więc przewoźnika, czyli Koleje Mazowieckie, jak on ocenia ZKA. – Organizacja zastępczej komunikacji autobusowej na czas remontu linii 447 była ogromnym przedsięwzięciem, do którego Koleje Mazowieckie przygotowywały się z dużym wyprzedzeniem, w porozumieniu z inwestorem, tj. PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Zarządem Transportu Miejskiego oraz samorządami – mówi nam Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich. – Jeśli chodzi o dostosowanie częstotliwości przejazdów, trasy autobusów, ilość miejsc czy lokalizację przystanków, to wszystkie z tych elementów zostały poprzedzone naszymi analizami oraz podyktowane możliwościami technicznymi czy infrastrukturalnymi. Dołożyliśmy starań, by zastępcza komunikacja autobusowa zaspokajała potrzeby mieszkańców, którzy na czas remontu są zmuszeni do przesiadki do autobusów. Zastosowane rozwiązania uważamy za optymalne. Naturalnie, nie wszystko mogliśmy przewidzieć, co wynika m.in. z faktu, że niektóre inwestycje prowadzone na trasie zbiegającej się z trasą przebiegu autobusów ZKA są opóźnione lub prowadzone w trybie awaryjnym – dodaje.

Donata Nowakowska przyznaje, że przejazd autobusów linii ZG może się wydłużać m.in. przez prowadzone na trasie przejazdu roboty drogowe. – Przebieg tej linii komunikacyjnej, poza tworzącymi się zatorami drogowymi na głównych ciągach komunikacyjnych w obrębie miast Pruszków i Warszawa, komplikuje dodatkowo konieczność przejazdu autobusów przez obszar prowadzonych, opóźnionych względem harmonogramu, robót drogowych związanych z przebudową skrzyżowania DW719 (ul. Królewska – przyp. red.) z ulicą Okrężną w Grodzisku Mazowieckim. Przez to przejazd autobusów w wielu przypadkach wydłuża się o około 10 – 15 min. (np. w czasie realizowanej jazdy kontrolnej autobus linii ZG relacji Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Dw. Zachodni przejechał przez obszar prowadzonych robót drogowych dopiero za trzecim cyklem zmiany świateł wyznaczających przemienność ruchu drogowego na dostępnym pasie ruchu drogowego drogi wojewódzkiej). Co istotne, przejazd przez obszar realizowanych robót drogowych dodatkowo komplikuje częściowe sfrezowanie nawierzchni pozostawionego pod ruchem pojazdów pasa drogowego drogi wojewódzkiej. Przyczynia się to do pokonywania przez kierowców większości pojazdów osobowych tego fragmentu DW719 z minimalną prędkością, ograniczając tym samym liczbę pojazdów mogących przejechać w trakcie pojedynczego cyklu świetlnego – podkreśla Nowakowska.

Przedstawicielka KM zaznacza również, że wpływ na kursowanie linii ZG ma zwężenie ul. Chrobrego w Warszawie, które uniemożliwia dojazd do przystanku Warszawa Włochy. Jednak to nie wszystko. Kolejnym czynnikiem, który może wpływać na kursowanie linii ZG, ale który kolejarze uwzględnili w rozkładzie jazdy jest zwężenie ul. Traktorzystów w dzielnicy Warszawa Ursus (w pobliżu przystanku kolejowego), gdzie zamknięty jest jeden pas, a ruch prowadzony jest wahadłowo poprzez sygnalizację świetlną.

Zdaniem rzecznik Kolei Mazowieckich autobusy ZM kursują w miarę regularnie, choć występują odstępstwa od rozkładowego czasu jazdy rzędu 5 – 15 minut. Jest to efektem dynamicznie zmieniającej się sytuacji ruchowej na ulicach w obrębie samego Grodziska Mazowieckiego.

– Funkcjonowanie ZKA wymaga stałego monitorowania jej prawidłowego przebiegu, co na bieżąco czynimy. Analizujemy wszystkie uwagi i sugestie przedstawicieli samorządów i samych podróżnych, a następnie w miarę możliwości je uwzględniamy – zaznacza na zakończenie Donata Nowakowska.

Dodaj Komentarz

  • Krzysztof Bravik

    Nie dziwne, że czas przejazdu autobusu z Grodziska do W-wy Zachodniej to wg rozkładu aż 80 minut, jeżeli po trasie ma 25 przystanków ( przy 9 stacjach kolejowych wraz ze stacjami końcowymi). Nie kojarzę jakoś przystanku kolejowego Turczynek czy też Otrębusy. Autobusy powinny zatrzymywać się przy stacjach kolejowych a nie zastępować PKS.

    • adamos

      Jak mali kiedy ale sie zgadzam w 100% z Toba…. tylko ja to bym jeszcze te pks pod kazdy dom podstawial jak udogodnienie to po calosci. Hehe

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi