10 02 2015

„Prześwietlamy” Pendolino

10.02.2015, godz.: 15:44
„Prześwietlamy” Pendolino
fot. Piotr Antos

Kolejarze zapowiadali zakup pociągu Pendolino jako rewolucję w standardzie podróżowania pociągami w Polsce. Czy ów „superpojazd”spełnia pokładane w nim nadzieje? I jak w ogóle znalazł się w naszym kraju? Analizuje Piotr Antos.

Na początek rekord
Chęć zakupienia składów zespolonych pojawiła się w 1994 r. Wtedy do Polski na jazdy testowe przyjechał skład Pendolino serii ETR460. Na Centralnej Magistrali Kolejowej pobito wtedy rekord prędkości Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. W pobliżu Białej Rawskiej pociąg osiągnął prędkość 250,1 km/h. Skłoniło to ówczesne władze PKP do zakupu szybkich składów z wychylnym pudłem. W planach było kupno szesnastu. Kontrakt wygrała firma Fiat Ferroviaria. Do podpisania umowy jednak nie doszło z powodu wykazania przez NIK licznych uchybień.

Do pomysłu kolejarze powrócili w 2007 r. Po licznych perturbacjach z przetargiem (zrezygnowano m.in. z wychylnego pudła) do którego ostatecznie stanęła jedynie firma Alstom, w maju 2011 r. podpisano umowę na zakup 20 składów typu Pendolino ETR 610 oraz na budowę zaplecza technicznego w Olszynce Grochowskiej. PKP Intercity udało się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej (z czasem dotacja została znacznie zmniejszona).

Witamy w Polsce
W czerwcu 2013r. zaprezentowano pierwszy skład który otrzymał polskie oznaczenie ED250-001 na terenie fabryki Alstomu we włoskiej miejscowości Savigliano. 11 sierpnia pierwszy skład Pendolino przejechał polsko-czeską granicę w Międzylesiu. Następnego dnia skład zaprezentowano na stacji Wrocław Główny.

Jeszcze tego samego dnia skład został przetransportowany przez lokomotywę do Żmigrodu na tor doświadczalny. Następnie skład przeszedł homologację (przystosowanie do polskich torów) na odcinku Nidzica-Olsztyn, pod Grybowem niedaleko Nowego Sącza, na odcinku Warszawa-Konin i w końcu na Centralnej Magistrali Kolejowej. Na niej pociąg musiał przejechać z prędkością ponad 250 km/h, aby otrzymać homologację Testowano system ETCS dzięki któremu pociągi mogą jeździć szybciej. Próby pociągu odbywały się w weekendy na przełomie listopada i grudnia 2013 r. na zamkniętym w tych dniach odcinku Psary – Góra Włodowska. 17 listopada osiągnięto prędkość 270 km/h., dzięki czemu pobity został rekord z 1994r. A już tydzień padł kolejny – 293 km/h.

Testy zaliczone
25 kwietnia 2014 r. pierwszy polski skład Pendolino udał się na jazdy próbne na tor doświadczalny w czeskim Velimiu, a w następnym miesiącu z powrotem do fabryki producenta w Savigliano na zdjęcie specjalistycznej aparatury założonej jeszcze przed przyjazdem do Polski w sierpniu 2013r. W międzyczasie do Polski przybywały kolejne pociągi. Pojawiły się także pierwszy problemy z homologacją które po paru miesiącach zażegnano, jednak cały projekt opóźnił się w realizacji.

Od końca września rozpoczęto ostateczne testy każdego ze składów Pendolino. Skład musiał przejechać ponad 5000 km by dostać dopuszczenie do ruchu.

W końcu po wielu perturbacjach 14 grudnia 2014 r. ruszyły pociągi kategorii Express Intercity Premium obsługiwane przez pociągi Pendolino z Warszawy do Krakowa, Katowic, Wrocławia i Gdyni. Na trasie z Warszawy do Krakowa i Katowic przez pewien odcinek skład jedzie z prędkością 200 km/h. Jednak z uwagi na opóźnienia z homologacją i dopuszczeniem do ruchu składów nie wszystkie pierwotnie pociągi są obsługiwane przez pociągi Pendolino (zastępczo wysłano składy złożone z lokomotyw EP09 i komfortowych wagonów standardu Z1 i Z2).

Z dużej chmury mały deszcz?
Składy Pendolino miały przynieść za sobą głęboką rewolucję jednak z uwagi na liczne opóźnienia w projekcie dużo z nowych rzeczy nie udało się wprowadzić. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest brak dynamicznego systemu sprzedaży biletów (na razie wprowadzono tylko jego namiastkę). Kolejnym mankamentem jest brak sieci WiFi w składach (WiFi ma być wdrożone dopiero w połowie b.r.) i niemożność kupienia biletu w pociągu (w przypadku chęci zakupu w składzie naliczana jest kara w wysokości 650zł). Mimo tego widać nową jakość w podejściu do pasażera (miła obsługa, osoby na bieżąco sprzątające skład w trakcie jazdy, komunikaty w języku angielskim).

Miałem możliwość przejechania się pociągami Pendolino na trasie Warszawa Wschodnia – Kraków Główny. Poniżej dzielę się zatem wrażeniami.

Plusy:
– cichy, płynny przejazd,
– obsługa pociągów,
– wygodne fotele,
– cena najtańszych biletów (choć mogło by być ich więcej, w szczególności w godzinach pozaszczytowych),

Minusy:
– niemożność zakupu biletu w pociągi (przynajmniej usługa ta powinna być dostępna w przypadkach gdzie frekwencja jest niska),
– zbyt wysoka kara za brak biletu i ciągłe komunikaty w składzie mówiące o karze za przejazd
– brak WiFi.

Właściwy kierunek
Pomimo ostrej krytyki ze strony wielu osób, w tym fachowców z branży kolejowej, kupno składów należy raczej uznać za dobry pomysł. Nie zabrakło kłopotów, ale moim zdaniem Pendolino wniosło nową jakość na tory i otworzyło drogę polskiej kolei w stronę europejskich standardów.

autor:
4

Dodaj Komentarz

  • Darek

    A jakie jest obłożenie miejsc w pociągu ?

    • mirek

      Nie był to weekend reprezentatywny, bo Walentynki, ale w moim wagonie (4) na trasie Gdańsk – Warszawa Wschodnia było prawie pełno, ludzi w Gdańsku też dość sporo czekało na peronie, więc i inne wagony pewnie nie były gorsze.

      Szkoda, że wpuszczają wieś, młoda dziewczyna bez żadnego problemu kładła zabłocone buty na siedzenie obok jak tylko to się zwolniło…

  • mirek

    Bardzo dobry artykuł. Osobiście przetestuję Pendolino w najbliższy weekend na trasie Gdańsk – Warszawa, więc nie na najszybszym odcinku 🙂
    Pozdrawiam.

  • GrzesiuHa

    Jestem ciekaw jak to „cudo” jeździ. Może kiedyś się gdzieś wybiorę tylko dla samej przejażdżki.

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi