31 05 2016

Ostatnia sobota z EN94

31.05.2016, godz.: 17:45
Ostatnia sobota z EN94
Fot. WKD

27 maja 2016 r. to był ostatni dzień eksploatacji pociągów serii EN94 Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Aby pożegnać wysłużone składy miłośnicy kolei zjechali do Grodziska z całej Polski.

Tego dnia jako pierwsze służbę zaczął skład EN94 złożony z jednostek opatrzonych numerami 17 i 34 (EN94-17+34) obsługując kurs relacji Grodzisk Mazowiecki Radońska (5.48) – Warszawa Śródmieście WKD (6.45). Drugi pociąg czyli EN94-25+40 rozpoczął służbę o godz. 6.50 wyruszając z Grodziska do Śródmieścia (7.47). Przed południem z Grodziska do Komorowa wysłano jednostki, które w razie awarii mogłyby zastąpić dotychczas kursujące pociągi.

wkd pozegnanie fot wkd

Całą sobotę na szlaku, jak i w pociągach można było spotkać miłośników kolei uwieczniających owe jednostki na zdjęciach lub filmach, a także zwykłych pasażerów którzy przyszli pożegnać stare składy. Udało nam się spotkać ludzi którzy specjalnie przyjechali na tę okazję z Łodzi czy Krakowa!

Po godzinie 10:00 obydwa kursujące pociągi zjechały do Podkowy na kilkugodzinną przerwę, by po godzinie 13:00 ponownie wyruszyć na szlaki. Jako pierwsze zjechały do Grodziskiej „szopy” jednostki EN94-25+40, które na przystanku Grodzisk Mazowiecki Radońska zameldowały się o godz. 18.34. Następnie po godzinie 19.30 z Komorowa powróciły „rezerwowe” EN94-23+26. Ostatnim kursem obsługiwanym przez EN94 był kurs A1 „149” w relacji Warszawa Śródmieście WKD (19.05) – Grodzisk Mazowiecki Radońska (20.04). Specjalnie z tej okazji WKD przygotowała pamiątkowe bilety okazjonalne (przejazd tym pociągiem na podstawie tych biletów był darmowy).

en 94 ostatnia sobota wkd fot piotr antos1 bilet

Pociąg obsługiwały jednostki EN94-17+34, zaś ostatnim maszynistą tych jednostek był Zbigniew Tomaszek. O godzinie 20.07 jednostki wjechały w stację Grodzisk Mazowiecki Radońska dając pożegnalny sygnał „baczność” i tym samym kończąc 47-letnią karierę tych zespołów. Na pożegnaniu w Grodzisku oprócz miłośników kolei i pasażerów można było spotkać mieszkańców Grodziska, a także czynnych i emerytowanych pracowników WKD, dla których służba na „PaFaWagach” była codziennością. Po krótkim postoju w stacji jednostki zjechały na teren WKD.

wkd pozegnanie fot wkd7

Obecnie pięć (EN94-17, 23, 25, 26, 40) z 18 składów serii EN94 zostało odstawionych do tzw. zapasu, jednak nie ma już szans, by powróciły do ruchu we względu na napięcie w sieci trakcyjnej, które dzień później zostało zmienione z 600V na 3000V (EN94 są przystosowane wyłącznie do tego pierwszego) – jest to tylko ich oficjalny status do czasu wygaśnięcia świadectwa dopuszczenia pociągu do ruchu. Kolejne 12 jednostek (o numerach 03, 04, 08, 15, 16, 18, 32, 33, 34, 35, 37, 39) stoi w Grodzisku oczekując skreślenia ze stanu i kasacji, zaś skład EN94-09 służy jako poligon doświadczalny w Ośrodku Szkoleniowym PSP w Pionkach.

WKD planuje zachować dla celów muzealnych przynajmniej jedną jednostkę (na ten cel typowany jest EN94-40), wiemy też że zainteresowane pozyskaniem EN94 są osoby prywatne czy nowo powstałe muzeum kolei (Stacja Muzeum, d. Muzeum Kolejnictwa).

autor:
0

Dodaj Komentarz

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi