reklama Grodzisk Mazowiecki
TEMATY NA CZASIE:
inwestycje
CPK
wypadki
policja
wyłączenia prądu
grille gazowe

17

05 2015

Kiedy przysługuje rekompensata za spóźniony pociąg?


Grodzisk News

podziel się na Facebooku podziel się na Twitterze podziel się na Pinterest podziel się na WhatsApp

Kiedy przysługuje rekompensata za spóźniony pociąg? - Grodzisk News


Na linii Warszawa ? Skierniewice opóźnienia pociągów podmiejskich, ale nie tylko, są dość częste. Sprawdź kiedy możesz uzyskać rekompensatę za to, że skład przyjechał mocno opóźniony.


REKLAMA
reklama Grodzisk Mazowiecki

Pomóc pasażerom stara Urząd Transportu Kolejowego, który opublikował informacje mające ułatwić otrzymanie zwrotu choć części gotówki za zakupiony bilet. Zgodnie z nimi kwestię wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów reguluje obecnie artykuł 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Minimalna kwota jaką może otrzymać pasażer opóźnionego pociągu wynosi 25 proc. ceny biletu jednorazowego jeżeli opóźnienie zmieści się w granicach od 60 do 119 minut. Każdy poślizg względem rozkładu powyżej dwóch godzin zobowiązuje do wypłaty pasażerowi co najmniej połowy ceny biletu jednorazowego. Rekompensata jest wypłacana tylko i wyłącznie, gdy wielkość danego odszkodowania przekracza minimalny próg poniżej którego odszkodowanie nie jest wypłacane ? w Polsce próg ten wynosi 4 euro.

UTK informuje jednak, że zapisy te dotyczą tylko krajowych pociągów dalekobieżnych jak m.in. PKP Intercity, czy interREGIO. Dlaczego? Na podstawie art. 2 ust. 5 unijnego rozporządzenia, Polska bezterminowo wyłączyła stosowanie opisywanych rekompensat dla pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych (art. 3a Ustawy o transporcie kolejowym), w tym m.in. Warszawskiej Kolei Dojazdowej czy Kolei Mazowieckich.

Jednak te regulacje nie uniemożliwiają dochodzenia roszczeń z tytułu poniesionych strat spowodowanych opóźnieniem pociągu. Można się tego domagać zarówno powołując się na artykuły 363 §1 i 471 Kodeksu Cywilnego, a także na przepisy Prawa przewozowego. Zgodnie art. 62 ust. 2 ustawy Prawo przewozowe ?przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego?. Jednak tutaj konieczne jest udowodnienie poniesionej straty (np. przedstawienie rachunków mających związek przyczynowy między faktem opóźnienia pociągu a powstałą szkodą). Przewoźnik sprawę rozpatruje uznaniowo, czyli może odrzucić wniosek, przyznać część żądanego odszkodowania lub przystać na warunki proponowane przez pasażera. Gdy decyzja przewoźnika będzie niesatysfakcjonująca dla pasażera, może sprawę skierować do sądu lub złożyć skargę do Urzędu Transportu Kolejowego (m.in. pisząc na maila pasazer@utk.gov.pl).





💬︎   dodaj komentarz

Komu się będzie chciało walczyć o te parę złotych. Więcej zachodu niż to wszystko warte. No chyba, że ktoś udowodni dużą stratę - spóźni się na samolot czy coś.

GrzesiuHa
18-05-2015 09:35








📰︎ NAJPOPULARNIEJSZE



💬︎ NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE



odwiedź nasz profil na FB

Copyright © 2014-2024 - Grodzisk News - wszelkie prawa zastrzeżone.