28 08 2018

Jak sprawdzają się „inteligentne” wodomierze?

28.08.2018, godz.: 14:32
Jak sprawdzają się „inteligentne” wodomierze?
fot. arturtusinski-podkowa.pl

W 2017 roku Podkowa rozpoczęła wymianę wodomierzy na tak zwane inteligentne. Dziś włodarze pokusili się o podsumowanie działania systemu, który w założeniu ma zapewnić większą wydajność oraz efektywność pomiarów poboru wody.

Włodarze zapewniają, że nowe wodomierze pozwolą zdecydowanie usprawnić i przyspieszyć zbieranie tych danych. Obecnie spisywanie stanu urządzeń odbywa się metodą – by tak rzec – tradycyjną: inkasent chodzi od domu do domu i osobiście dokonuje odczytu. Po zmianie infrastruktury na nowoczesną, ta praktyka odejdzie do lamusa. Dane licznikowe są bowiem pobierane bezpośrednio do urzędu.

– Od kilkunastu tygodni aplikacja zdalnie komunikuje się z programem ewidencyjno – księgowym, automatycznie pobierając dane. To bardzo usprawnia pracę, skraca jej czas i pozwala na szybkie uzyskanie informacji. Docelowo, będzie można zadekretować okres fakturowania, prześledzić swoje zużycie wody, pobrać rachunek czy sprawdzić zaległości po zalogowaniu się i weryfikacji użytkownika do specjalnie w tym celu projektowanej platformy wymiany informacji – poinformował Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej.

– Na dzień dzisiejszy mamy 1173 przyłączy wody, z których korzysta prawie 1300 lokali/gospodarstw domowych. W nieco ponad 420 nieruchomościach są zamontowane dodatkowe liczniki rejestrujące zużycie wody służącej do podlewania ogrodów. Regularnie, na podstawie faktur z tego rozwiązania korzysta około 300 użytkowników. Wg stanu na 1 sierpnia zmontowanych zostało 1150 wodomierzy, bez zastrzeżeń ze strony urzędu pracuje 1011. Zastrzeżenia są do 27 nakładek lub instalacji domowych, bo np. nie posiadają zaworów zwrotnych, a nakładki wykazuje brak sygnału, rozładowaną baterię lub przepływy wsteczne. Około 100 jest w fazie uruchamiania nakładek i testowania ich pracy, a ok. 30 przypadków podlega weryfikacji przez pracowników urzędu miasta – wylicza włodarz

Przyznaje zarazem, że przy wdrażaniu tak innowacyjnej technologii mogą zdarzyć się błędy w działaniu systemu. Będą jednak na bieżąco korygowane, a korzyści płynące nowego rozwiązania widać już teraz.

– Sprzedaż wody przez miasto w roku 2018 w analogicznym okresie do roku 2017 wzrosła o ponad 20%. To z cała pewnością jest zasługa uszczelnienia systemu oraz pracy nowych, dokładniejszych urządzeń. Ponadto koszy funkcjonowania systemu zdalnego odczytu wodomierzy są niższe niż koszty utrzymania etatu inkasenta. Dodatkową wartością działania sytemu będzie możliwość uruchomienia alarmów i powiadamiania właścicieli nieruchomości w przypadku wystąpienia awarii na instalacjach wewnątrz budynku, co zaoszczędzi nie tylko wodę, ale i ograniczy straty materialne – podsumowuje burmistrz.

0

Dodaj Komentarz

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi