15 12 2017

Ile będzie kosztował CPK?

15.12.2017, godz.: 13:15
Ile będzie kosztował CPK?
Fot. Pixabay

Według rządowej analizy koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z rozbudową infrastruktury drogowej i kolejowej może wynieść nawet 35 mld zł. Poniżej podajemy, co składa się na tak dużą kwotę.

O tym, że port „Solidarność” będzie kosztował od 30 do 35 mld zł wiemy od dawna. A co składa się na tak dużą kwotę?

Port „Solidarność”
Budowa samego CPK pochłonie jedynie połowę całej kwoty. Szacunkowe koszty oparto na istniejących już podobnych obiektach w różnych częściach świata. Tam za przykłady podawane są m.in. lotniska w Istambule (7 mld euro), Dubaju (6 mld USD), czy Berlinie (6,8 mld euro). Ten ostatni obiekt jest najbardziej zbliżony do CPK, a jego pierwotny koszt był szacowany na 2,8 mld. Kwota ta znacznie się powiększyła wskutek błędów projektowych. Szacunkowy koszt CPK według rządowej analizy to 16–19 mld zł. Podkreślono w niej, że budowa tego obiektu nie powinna wiązać się z wyjątkowymi wyzwaniami inżynieryjnymi (brak konieczności konstrukcji sztucznych wysp lub nasypów, relatywnie płaskie ukształtowanie terenu, umiarkowany klimat). Bardziej szczegółowy kosztorys będzie jednak znany dopiero dopiero na etapie bardziej zaawansowanych prac studyjnych nad projektem lub konsultacji z podmiotami wyspecjalizowanymi w realizacji podobnych przedsięwzięć.

Kolej
Wiadomo, że aby port mógł funkcjonować to musi zostać wybudowana odpowiednia infrastruktura drogowa i kolejowa. Według analizy kluczowe dla CPK przedsięwzięcia to budowa linii kolejowej
Warszawa–Łódź oraz węzła CPK wraz z dworcem oraz układem torowym zawierającym łączniki pomiędzy liniami nr 1, nr 3, nr 4 oraz przedłużenie do CPK linii nr 447 (Warszawa–Grodzisk). Zgodnie ze studium Kolei Dużych Prędkości „Y” (łączącej Warszawę, Łódź, Kalisz, Wrocław oraz Poznań) koszt odcinka o standardzie 350 km/h ze stolicy do Łodzi to 8 mld zł netto. Jednak obniżenie tego standardu do 250 km/h może znacznie zmniejszyć te koszty. Trzeba jednak zaznaczyć, że studium nie zawiera kosztu budowy dworca w rejonie CPK, więc rząd szacuje, że inwestycja w infrastrukturę kolejową wyniesie około 8–9 mld zł netto.

Drogi
Budowa CPK wymaga również utworzenia odpowiedniej sieci drogowej. W planach jest budowa tzw. Autostradowej Obwodnicy Warszawy, której długość to około 306 km. Jednak trzeb zaznaczyć, że łączny koszt ok. 65 km odcinka koniecznego już na etapie budowy CPK, tj. drogowego połączenia węzła na drodze krajowej nr 92 z węzłem CPK na A2, węzłem na S8 i węzłem na S7 to, zakładając koszty 27 mln zł/km drogi, kwota rzędu 1,755 mld zł. Z kolei koszt południowej części łączącej węzeł A2 przy CPK z Grójcem, Górą Kalwarią, Kołbielą i Mińskiem Mazowieckim to około 2,875 mld zł, a północnej łączącej węzeł A2 przy CPK, Sochaczew, Wyszogród, Zakroczym, Serock, Wyszków to niecałe 4 mld zł. Wychodzi więc, że koszt 248 km Autostradowej Obwodnicy Warszawy wyniesie 6,781 mld zł i tę kwotę rząd wskazuje jako finalną, ponieważ na obecnym etapie nie ma jednoznacznych podstaw do wskazywania, aby na całym odcinku wyżej opisana droga miała mieć klasę A. Wskazany powyżej koszt zakłada parametry drogi klasy GP (dwa razy po dwa pasy ruchu, miejscami 2+1) i wykorzystanie obecnie budowanych odcinków, np. obwodnicy Góry Kalwarii.

Wyliczenia te nie obejmują jednak kosztów rozbudowy autostrady A2 o dodatkowe pasy oraz budowy łączników z CPK do AOW. Szczegółowe wyliczenia mają być podane na późniejszym etapie prac.

Podsumowanie
Powyższe wyliczenia wskazują, że koszt CPK wraz z całą infrastrukturą zamknie się w kwocie około 35 mld zł, ale w rządowej analizie zaznaczono, że w szacunkach tych nie zostały uwzględnione „kolejne etapy rozbudowy sieci kolejowej, komercyjne inwestycje zmierzające do integracji aglomeracji warszawsko-łódzkiej (lokacja High-Tech City, Expo
dla Europy Środkowej), jak również inne inwestycje komplementarne; transportowe, turystyczne i urbanizacyjne, które mogą być realizowane w powiązaniu z CPK (rewitalizacja układów urbanistycznych Łodzi, promocje obiektów dziedzictwa narodowego w pobliżu Portu Solidarność, rozwój infrastruktury transportowej w obrębie aglomeracji warszawsko-łódzkiej oraz w ramach projektów komplementarnych etc.)”.

Dodaj Komentarz

  • Bohdan Knor

    …prosze,prosze jeszcze nie powstal a juz mu nadali nazwe.To tak jak w znanym skeczu.Wykonawca budowy basenu w zakladzie psychiatrycznym pyta sie dyrektora placowki:czy pacjeci sa zadowoleni z obiektu? tak i to tak bardzo ze jeszcze nie nalalismy wody a oni juz skacza.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • adamos

    Kiedys ktoś mądry tez nazwał węzeł autostrdy „tłuste” spytaj jakiego kolwiek kierowcy na autostradzie czy w okolicy … nikt tego tak nienazywa .. i jest wezel Grodzisk 😉 tak ze pewnie z naszymi rzadzacymi i tym co teraz wyprawiaja z Polska to bedzie centralny port lotniczy mari i lecha kaczynskich

  • Najlepsza Gmina

    A kanalizację ludziom zrobicie? Chociaż taką w wersji z końca XX wieku?

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi