27 04 2016

Gminy zdecydowały. Wolą całkowite zamknięcie linii kolejowej

27.04.2016, godz.: 10:26
Gminy zdecydowały. Wolą całkowite zamknięcie linii kolejowej
fot. Piotr Antos

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że prawie wszystkie samorządy, przez które przechodzi linia 447, poparły wariant 15-miesięcznego zamknięcia torów podmiejskich między Warszawą Włochy a Grodziskiem. Kolejarze są coraz bliżej wyboru optymalnej koncepcji przebudowy.

Planowana na początek przyszłego roku modernizacja podmiejskiej linii kolejowej na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki spowoduje duże utrudnienia dla pasażerów. Proponowane są dwie opcje prowadzenia prac. Pierwsza to częściowe zamknięcie linii przy czasie modernizacji ok. 33 miesięcy. W tym przypadku pociągi na odcinku między Warszawą Włochy a Pruszkowem jeździłyby jednym torem, z kolei na trasie Pruszków – Grodzisk Mazowiecki zamknięto by oba tory i uruchomiono by komunikację zastępczą. Druga możliwość to całkowite zamknięcie linii z wykorzystaniem zastępczej komunikacji autobusowej. Jednak tutaj czas utrudnień byłby zdecydowanie krótszy, bo około 22 miesięcy.

W konsultacjach społecznych większość mieszkańców zainteresowanych gmin opowiedziała się za bardziej drastycznym, ale krótszym wariantem utrudnień. Cztery z pięciu bezpośrednio zainteresowanych samorządów – Grodzisk, Milanówek, Brwinów i Pruszków – uznały całkowite zamknięcie za optymalne rozwiązanie, z tego grona wyłamał się jedynie Piastów, który twierdził, że całkowite wyłączenie szlaku z ruchu nie daje żadnej gwarancji dotrzymania przez kolejarzy najkrótszego możliwego terminu.

Przeważający głos gmin leżących na trasie remontu linii podmiejskiej okazał się jednak dla kolejarzy decydujący. – Dzisiaj zakładamy, że model 4-15-2 jest realny, czyli 4 miesiące na prace przygotowawcze, 15 miesięcy prac przy zamkniętych torach i 2 miesiące na prace końcowe. Skróciliśmy roboty z pierwotnie zakładanych 22 miesięcy do 21. Jednocześnie chcemy, aby wykonawcy jeszcze na etapie prowadzonego przetargu przeanalizowali swoje możliwości, aby skrócić czas zamknięć torowych z 15 do 12 miesięcy. Takie rozwiązanie umożliwiłoby przeprowadzenie modernizacji w półtora roku, a nie jak na początku zakładano, prawie dwóch – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Obecnie kolejarze analizują także różne opcje jak najsprawniejszego skonfigurowania komunikacji zastępczej mającej obsługiwać pasażerów podczas zamknięcia. – Analizujemy możliwości przewoźników autobusowych. PLK rozważają możliwości skierowania części pociągów aglomeracyjnych na linię dalekobieżną, tak aby utrzymać połączenia między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą korzystając z sąsiadującej linii. Niemniej jednak na ostateczne decyzje trzeba będzie poczekać przynajmniej do drugiej połowy roku – mówi nam Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe planują rozpoczęcie prac przy modernizacji linii 447 w pierwszym kwartale przyszłego roku.

9

Dodaj Komentarz

  • Lomax

    I bardzo dobre. Zrobić porządnie w kilkanaście miesięcy a nie się szczypać przez trzy lata.

  • Żarłok

    W przyszłym roku na WKD

  • gość

    Ciekawe cz chociaż głosowali ci którzy naprawdę dojeżdżają codziennie koleją….

  • gość

    Panie Adamie, proszę cofnąć się do szkoły średniej, na lekcję matematyki, i przypomnieć sobie że nie ma czegoś takiego, jak „najbardziej optymalny”.

  • Anemar

    To jest skandal, że wymiana 20 km torów będzie trwała kilka lat; półtora roku przy optymistycznych planach – tego nieudolnej PLK nie da się z pewnością osiągnąć. Oczywiście nikt nie myśli żeby zorganizować prace 24h na dobę. Zobaczycie – kilka lat nic się nie będzie działo, tylko przez kilka godzin dziennie paru leniwych kolesi będzie się snuło po torach.

    Rok – półtora, już nie chce mi się szukać dokładnie, trwało wybudowanie linii Warszawa Grodzisk w 1845 roku. To jest czas nieosiągalny dla PLK w 2016.

    Jak chcą to robić latami, to niech zbudują drewniane perony tymczasowe (tak jak przy remoncie WKD) przy torach pośpiesznych i na czas remontu zatrzymują pośpiechy na wszystkich stacjach.

  • Myrtyn

    A co z Jaktorowr i Miedzyborowem??

    • Gienia

      A co do tego mają Jaktorów i Międzyborów? Do tych miejscowości pociągi dojadą.

  • kto ma prawojazdy kat E? wiem kto ma kasę a kto sprzedaje stare autobusy.
    przez 2 lata biznes się będzie sam kręcił, potem się grata sprzeda a masę upadłościową podzieli.

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi