27 10 2017

Chybione pomysły MON-u co do przyszłości Lotniska Chopina?

27.10.2017, godz.: 11:13
Chybione pomysły MON-u co do przyszłości Lotniska Chopina?
fot. Pixabay

Choć w temacie budowy megalotniska w Baranowie oficjalnie nic się nie zmienia, to nie milkną echa tej sprawy, czyli wątki towarzyszące tej inwestycji. Jednym z nich jest przyszłość Lotniska Chopina w razie powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Pod koniec września przytaczaliśmy słowa pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaja Wilda, który poinformował, że po uruchomieniu baranowskiego Portu „Solidarność” Lotnisko Chopina będzie musiało zostać zamknięte dla ruchu cywilnego. – Ruch cywilny z Okęcia musi zostać przeniesiony na CPK jeżeli nie chcemy ryzykować, że nowy port podzieli los lotniska w Montrealu (swojego czasu największe lotnisko na świecie, obecnie stoi puste, między innymi ze względu na to, iż stare lotnisko było znacznie bliżej centrum miasta – przyp. red.). To przykład co się dzieje gdy buduje się nowy port obsługujący miasto i pozostawia się drugi – podkreślał Wild na mównicy sejmowej.

Jednocześnie z estrony rządowej pojawiały się pomysły, by po otwarciu CPK, port na Okęciu przekształcić w lotnisko strcte wojskowe, a także zorganizować tam ośrodek szkoleniowy dla pilotów. Eksperci uważają jednak ten pomysł za chybiony.

Serwis Rynek-Lotniczy.pl, cytuje słowa byłego dyrektora PLL LOT Michała Lemana, który uważa, że tego rodzaju koncepcje nie mają umocowania w konkretnych analizach, wynikają natomiast „strachu przed jasną decyzją”. A brak takowej decyzji może być bradzo kosztowny dla skarbu państwa. Likwidacja lotniska na Okęciu w obecnym kształcie to gorący temat budzący emocje zarówno przeciwników, jak i zwolenników tego pomysłu.

Ci pierwsi mówią o marnotrawstwie ogromnych pieniędzy, jakie włożono w modernizację portu. W ocenie Michała Lemana, to nie do końca trawfny argument ponieważ poniesione nakłady już się spłaciły, a w perspektywie najbliższych kilkunastu lat trzeba będzie wyłożyć kolejne pieniądze na dalszą modernizację. A i te zdaniem eksperta się spłacą. Jednocześnie Leman wskazał na dwa możliwie najlepsze według niego scenriusze dla Lotniska Chopina. Przy czym za lepsze z owej dwójki uznaje Leman całkowitą likwidację portu.

Dlaczego? Ponieważ umożliwiłoby to pełne wykorzystanie finansowego i infrastrukturalnego potencjału ogromnego terenu, który jest przecież znakomicie uzbrojony. Możliwości inwestycyjne byłyby więc ogromne: zabudowa biurowa, mieszkaniowa, działalność komercyjna. Miliardy złotych płynące do Skarbu Państwa z tytułu komercjalizacji terenów można by z kolei wykorzystać na spłatę części zadłużenia na budowę CPK.

Jako drugie rozwiązanie w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Leman wskazał pozostawienie ruchu biznesowego mniejszych samolotów na wzór lotniska Londyn-City. Było ono mniej w jego ocenie mniej korzystne, ale pozostawiłoby możliwość zachowania cywilnego ruchu lotniczego. Eskpert jednocześnie krytycznie odniósł się do pomysłu Ministerstwa Obrony Narodowej, by zorganizować na Okęciu centrum szkoleniowe dla pilotów cywilnych i wojskowych. Leman twierdzi, że wykorzystanie tak atrakcyjnego terenu w w ścisłym centrum miasta na cele tak niszowego obiektu byłyby marnotrawstwem pieniędzy, czego dowodziły analizy czynione już w przeszłości.

Tak czy owak rozważania na temat przyszłości Lotniska Chopina nie mają na razie żadnego punktu odniesienia. Takowym będą dopiero konkretniejsze działania w sprawie budowy CPK.

0

Dodaj Komentarz

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi