18 04 2019

Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie „wbrew wszelkim parametrom”

18.04.2019, godz.: 13:06
Analiza: Lokalizacja w CPK w Baranowie „wbrew wszelkim parametrom”
fot. Materiały z opracowania

Lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie wydaje się przesądzona i pozostają już tylko dyskusje czasowej perspektywie budowy lotniska wraz z infrastrukturą drogową i kolejową. Okazuje się jednak, że są wśród komentatorów rynku komunikacyjnego alternatywne rozwiązania dla lokalizacji portu.

Jedną z takich analiz, które wyczerpująco przedstawiają inny punkt widzenia. Nadesłał do naszej redakcji Andrzej Podlaszewski, bydgoski elektronik i obserwator rynku komunikacyjnego w Polsce. Jego zdaniem lokalizacja CPK w Baranowie jest wbrew wszelkim parametrom. Zachęcamy do przeczytania jego analizy, którą zamieszczamy poniżej.

                          
                                ***

CPK ma być hubem czyli lotniskiem przesiadkowym dla lotów dalekosiężnych ,międzykontynentalnych oraz ogólnopolskim węzłem kolejowym. CPK to wielkie, bardzo potrzebne przedsięwzięcie, które może uporządkować wiele dziedzin, a zwłaszcza kolej.

Podstawowym parametrem dla tak wielkiego przedsięwzięcia o znaczeniu nawet środkowoeuropejskim jest dobry dostęp dla jak największej liczby pasażerów i najkrótsza droga dostawy towarów .I obszar spełniający te elementarne logistyczne i po prostu geometryczne wymaganie jest tylko jeden: południowo-zachodnia strona Łodzi. Blisko środka Polski z uwzględnieniem najlepszego/najbliższego dostępu do najgęściej zaludnionych obszarów Polski (południe i środkowy-zachód) oraz Europy Środkowej czyli południowo-zachodni sąsiedzi Polski (głównie Czechy, Słowacja i dalej Austria i Węgry). W Niemczech wielki hub położony jest w pobliżu Frankfurtu czyli w mieście o podobnej liczbie mieszkańców co Łódź – ok 700tyś. I właśnie Frankfurt jest położony pośrodku najgęściej zaludnionych landów.

Warszawa położona jest na wschód od środka Polski czyli CPK obok Warszawy nie spełnia podstawowego warunku czyli najlepszej ogólnopolskiej dostępności a dodatkowo wschód Polski jest słabiej zaludniony. Ostro to pokazują rysunki z kołami o promieniu ok. 200 km. Powszechnie się uważa, że dla odległości do 200 km jest najlepszy wpływ lotniska na rozwój gospodarczy otoczenia. Koło z środkiem w Baranowie wychodzi poza granicę wschodnią a nie obejmuje Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Górnego Śląska, Krakowa! Elementarny błąd logistyczny i strategiczny. CPK a LOT z dwoma bazowymi lotniskami: w Łodzi i w Warszawie najlepszym komentarzem/przykładem będzie cytat: „Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) – niemiecki narodowy przewoźnik lotniczy, z siedzibą w Kolonii. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menemprzy międzynarodowym porcie lotniczym pełniącym również jednocześnie funkcję głównego węzła komunikacyjnego Lufthansy, zaś drugim jest międzynarodowy port lotniczy w Monachium”

Jak widać narodowy przewoźnik może mieć dwa główne porty bazowe a własną siedzibę … w jeszcze innym mieście. Dla LOT-u głównym bazowym portem powinien być hub w/obok Łodzi oraz międzynarodowe, metropolitalne lotnisko Chopina w Warszawie. Siedziba LOT-u w Radomiu?To wcale nie jest żart bo gdyby jeszcze Radom specjalizował się w cargo dla
LOT-u?

I LOT dużo szybciej będzie się rozwijał gdy będzie miał 2 główne, uzupełniające się bazowe lotniska o nieco innych specjalizacjach . A także dlatego, że przyspieszyłoby to rozwój gospodarczy mającej wielki potencjał Łodzi.

Aglomeracja łódzko–warszawska musi mieć przynajmniej 2 duże lotniska (np.aglomeracja londyńska ma 8 lotnisk w tym 4 duże) Bardzo silne i jednocześnie szkodliwe jest przywiązanie do pomysłu, że CPK musi być blisko Warszawy.

Ciągle się mówi o zatykającym się Lotnisku Chopina tak jakby tylko po to miał powstać CPK aby odciążyć lotnisko Chopina .
CPK to jest o wiele większe przedsięwzięcie niż Centralny Port Lotniczy, który miał służyć głównie Warszawie. Obecnie CPK trzeba rozpatrywać także w odniesieniu do aglomeracji łódzko-warszawskiej.

                              ***

W dalszej części opracowania autor podnosi również kwestie ekologii, zagospodarowania przestrzennego, infrastruktury drogowej i kolejowej. Dowodzi, że i pod kątem tych zagadnień lokalizacja CPK nie jest dobrym rozwiązaniem.

Całość można przeczytać tutaj

0

Dodaj Komentarz

Portal GrodziskNews.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie nie związane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Portal GrodziskNews.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.
Blogi